Maraton och andra långlopp

Maraton och andra långloppTitel: Maraton och andra långlopp
– Träna med Anders Szalkai
Författare: Anders Szalkai

Förlag: Fitnessförlaget
Sidantal: 160
Utgivningsår: 2014

Utläst: 29 mars 2014
Mitt betyg: 5/5

Min s.k. löparkarriär är ganska kort och inleddes i princip våren 2009, tog bättre fart sommaren 2011 och fick en bra skjuts under sommaren 2013. Den uppmärksamme noterar att jag inte tränar helt regelbundet och det är många små käppar som hamnar i mitt hjul hela tiden. Någon sa att bara du springer så är du löpare så jag får väl ändå kategorisera mig som sådan och jag fortsätter att jobba på regelbundenheten.

Under alla dessa år som löp-periodare har jag alltid gillat att läsa om löpning och jag har framförallt fastnat för Szalkais råd och följt mer eller mindre av några av hans olika program ett par gånger. Jag har alltid kört gratisvarianten och därför funderat på vissa saker som vad är en kort backe och hur långt är eg. ett långpass och hur fort ska det gå för mig i tröskelfart?

Denna löparbibel innehåller ALLT sådant som jag fnulat på och där jag har suttit och räknat och funderat kommer nu Szalkai och ger mig facit. Han reder ut alla begrepp för mig och han ger mig härliga tabeller där jag kan kolla mina tider och fundera på om jag inte egentligen borde orka springa lite snabbare på det där passet eftersom att jag brukar snitta sådär på ett annat. Innehåller den något mer än bara tider och tabeller då? Jo, som jag sa reder han ut begrepp och han går grundligt igenom olika typer av pass och berättar också vilka pass jag bör prioritera beroende på vad mitt mål med löpningen är. Löpteknik, styrka och rörlighet, skador och sjukdomar samt utrustning avhandlas också.

Boken riktar sig till den som vill springa maratonlopp och innehåller massvis med information med hur du ska tänka när du sätter ihop din träning, hur du kan toppa formen och rent praktiska tips kring ett lopp. För mig som inte har lopp som mitt huvudmål utan snarare en kombination av hälsa och att förbättra mina resultat skummar jag detta just nu men kommer att återvända till sidorna den dagen jag behöver dem. I slutet av boken finns en rad träningsprogram för maran med olika sluttider som mål. Szalkai skriver också om hur man kan använda programmen för halvmaraträning och det finns även tips kring ex Lidingöloppet i boken.

Jag rekommenderar boken till alla som är intresserade av löpning även om du inte har mara-ambitioner. Jag har själv inga sådana för tillfället. Det enda jag saknar är bättre beskrivningar av några av övningarna gällande löpteknik, styrka och rörlighet och en medföljande skiva eller kanske inloggning till åtkomst av detta på nätet hade varit bra. Nu finns ju många av övningarna på marathon.se men ex benpendling in-ut greppar jag inte och ska knärullningarna gå bara höger-vänster eller faktiskt runt i en cirkel?

Du hittar fler böcker om löpning på min sida Löpbrigaden!

Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Fitnessförlaget för recensionsexemplar!

2 reaktioner på ”Maraton och andra långlopp

  1. Pingback: Lucka 20 – Maraton och andra långlopp | Bokdivisionen

  2. Pingback: Är du en läsande löpare? | Bokdivisionen

Lämna en kommentar