Feministiska femman 2014

Japp, så var det dags att skapa nya utmaningar för nästa år. Jag har lovat mig själv att inte hoppa på en rad utmaningar och ger mig därför i stort ganska lösa lästyglar inför nästa år. En sak jag dock väldigt gärna vill är att läsa fler böcker ur Feministbibliotekets Feministiska litteraturkanon. Därför utmanar jag mig själv att innan 2014 är till ända läsa följande fem böcker:

  • Pippi Långstrump av Astrid Lindgren
  • Glaskupan av Sylvia Plath
  • Älskarinnorna av Elfride Jelinek
  • Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall
  • Under det rosa täcket av Nina Björk

Varför just dessa fem? Jo, sanningen att säga så har jag alla dessa fem hemma i hyllan så dessa går dessutom in under mitt Projekt Hyllvärmare (där alla böcker förvisso inte värmt hyllan så länge men det är en annan historia och det kan komma ett namnbyte). Det blir mycket svenskt denna gång men nu får det bli så och det är inte heller förbjudet att läsa fler ju!

7 reaktioner på ”Feministiska femman 2014

  1. Pingback: Klassiska kvinnor - Delatagare - Feministbiblioteket

  2. Pingback: Bokbloggsjerka 10-13 jan | Bokdivisionen

  3. Pingback: Klassiska kvinnor mars - Feministbiblioteket

Lämna en kommentar