Udda

Titel: Udda
Författare: Sara Lövestam

Förlag: Piratförlaget
Sidantal: 235
Utgivningsår: 2009

Utläst: 23 juli 2012
Mitt betyg: 4/5

Jag har velat läsa Sara Lövestam ett tag nu, jag minns inte hur det började men jag ville i alla fall läsa böckerna i kronologisk ordning. Med ett säljtal i stil med ”alltså det är nån flata och en kille som gillar amputerade” misslyckades jag med att sälja in den hos min bokcirkel och gav mig nu på den själv istället.

Fast det är precis det den handlar om. En lesbisk tjej – Lelle, som är fräck, framåt, tar för sig och inte direkt är fin i kanten. Lelle har en kompis – Martin, som fascineras av amputerade kvinnor sedan tidiga tonåren. Via nätet träffar han just en sådan kvinna – Paula, doktorand inom tvåspråkighetsforskning och ingen munter typ. Martin och Paula blir ett par och Paula tål inte Lelle.

Mer av handlingen vill jag inte avslöja. Jag trodde innan läsningen att jag skulle gilla Sara Lövestams böcker och det var precis vad jag gjorde också! Det går snabbt att läsa den här boken och den växer hela tiden. Det är så svårt att sätta fingret på vad man gillar med olika böcker men jag tycker om att läsa om karaktärer och känna att jag följer med dem på deras resa. Det är precis vad jag gör under läsningen och jag ser framför mig hur Lelle, Martin och Paula faktiskt sitter i en soffa i Huddinge någonstans. Jag längtar tills jag får läsa hennes andra två böcker.

Köp på Adlibris eller Bokus

7 reaktioner på ”Udda

  1. Kul! Den här boken råkade flytta hem till mig efter att jag läst om den i någon bokblogg 🙂 För varje positivt inlägg kommer den ett snäpp högre i läskön 🙂

  2. Pingback: Topp tio 2012 | Bokdivisionen

Lämna en kommentar