Pachinko

Pachinko är augustis bok i den feministiska bokcirkeln. Eftersom den är hyfsat lång så startade jag för en gång skull i tid men jag visste inte då att jag knappt skulle kunna lägga den ifrån mig så nu har jag istället läst ut den i väldigt god tid.

Berättelsen tar sin början 1910 i en liten fiskeby i närheten av Busan där Hoonie har växt upp med sina föräldrar. En dag blir han erbjuden en fru och Yangjin flyttar in. Efter tre missfall föds äntligen deras efterlängtade dotter Sunja och hon får ett par riktigt fina barndomsår innan Hoonie dör en för tidig död. Redan Hoonies föräldrar tog in hyresgäster och Sunja och Yangjin driver sitt lilla pensionat vidare och försörjer sig på detta. Tills Sunja en dag träffar en man på marknaden. Långsamt bygger han upp hennes förtroende vilket snart leder till att hon är gravid. Dessvärre har han redan en fru i Japan där han lever ett minst sagt speciellt liv.

Alltså, det är svårt att få med handlingen i den här boken utan att spoila för mycket. Det är nämligen en berättelse som sträcker sig över generationer och jag ser hellre att du som vill läsa den får upptäcka allt själv. Det är koreaners liv i Japan som står i fokus och jag hade ingen aning om att koreanerna bemöts och behandlas med sådan rasism där. De anses smutsiga och värdelösa och blir inte ens japanska medborgare som tredje generationens invandrare. Jag har redan berättat för alla jag träffar om det här och när jag googlar på det så verkar det som att det förvisso blivit aningens bättre men att vissa saker fortfarande kvarstår.

Jag trodde nog att den här boken skulle vara lite seg och hade inte förväntat mig att det skulle vara en sådan bladvändare. När jag vaknade på morgonen så längtade jag efter att läsa den och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Som tur är läste jag boken på semestern så en vacker dag sträckläste jag helt enkelt färdigt den. Den är hyfsat långsamt berättad men ändå händer det så mycket och allting känns så levande. Ibland tänker jag att de riktigt stora känslorna inte når fram till mig. Det händer en hel del hemska saker i boken men reaktionerna är inte så starka hos karaktärerna. Å andra sidan så finns det inte riktigt tid för det utan livet måste gå vidare hela tiden. När jag läser sista sidan så känner jag istället ett helt livs känslor på en och samma gång. Då blir det starkt.

Utläst: 7 augusti 2020
Mitt betyg: 4/5
Köp på Adlibris eller Bokus

3 reaktioner på ”Pachinko

  1. Den här boken orkade jag inte igenom. Jag gav upp på omkring sidan 160. Ämnet tyckte jag var oerhört angeläget men jag tyckte inte att den var bra skriven. Träaktig. Hade den varit tunnare så hade jag nog läst den färdig ändå på grund av ämnet.

  2. Pingback: Vi kom över havet (måndagsmikron) | Bokdivisionen

Lämna en kommentar