Bokcirkeln vid världens ände

Jag tyckte extremt mycket om Fridas Bokhandeln vid Riverside Drive och har längtat tills den här skulle komma som låne-e-bok. Jag slukläste den såklart.

Svenskättlingen Patricia bor i USA och för 30 år sen försvann hennes syster Madeleine mystiskt under ett jobbår i Sverige. En dag så kommer ett brev med systerns halsband på posten och Patricia beslutar sig för att göra ett nytt sista försök att resa till den plats där systerns sist sågs. Hon anländer till kustsamhället Ljusskär och tar in på Monas Bed, Breakfast and Books vilket är det enda hotellet.

Mona själv är en hårt arbetande kvinna som inte vill ge upp familjehotellet och hon brukar alltid få hjälp av sin dotter med familj på somrarna. Just den här kommer dock dottern utan sin man då det varit strul i äktenskapet. Dottern vill att hon ska lägga ner det halvt fallfärdiga hotellet men Mona vägrar. Till Monas kommer också olika väninnor för att umgås och de startar bl.a. en bokcirkel tillsammans (därav titeln). Samtidigt som vi följer de vedermödor, glädjeämnen och problem som de nutida karaktärerna möter så får vi parallellt läsa om Madeleines tid vid Frihetskyrkan i Ljusskär för 30 år sedan. Såklart knyts säckarna så småningom ihop.

Jag tyckte inte lika mycket om den här som Bokhandeln vid Riverside Drive men jag gillade den ändå väldigt mycket och den var perfekt att läsa i slutet av maj när hjärnan är halvt döende. Karaktärerna är fint tecknade om än något excentriska vissa av dem. Det kryllar av bokreferenser främst pga bokintresserade Doris och sådant är alltid jättekul tycker jag när en bok ger mig fler boktips. Trots detta så handlar den inte så jättemycket om böcker vilket kanske är anledningen till att jag föredrog den andra.

Delarna om Madeleine gör att det blir lite spänning också med en del svärta så boken blir lite mer skiftande i stämning. Men det jag minns mest är just värmen och jag hade gärna hängt hos Mona och käkat hennes bullar och pratat litteratur. Härligt också att många av karaktärerna är medelålders och t.o.m. pensionärer. Det tenderar ju vara en övervikt av 30-åringar i feelgood av de böcker jag läst i alla fall. Jag tycker Frida skriver väldigt bra och ser fram emot att läsa mer av henne.

Utläst: 30 maj 2020
Mitt betyg: 4/5
Köp på Adlibris eller Bokus

2 reaktioner på ”Bokcirkeln vid världens ände

Lämna en kommentar