24 goda gärningar

Sen ett par år tillbaka har jag börjat läsa julböcker/julromaner eller Christmas Lit. Jag läser dem som e-böcker och får då främst leta i förra årets utgivning och i år blev det här den första.

Ofta i dessa böcker så är det en kvinna som startar någon slags rörelse i någon mindre stad. I den här boken är det lite skruvat och huvudpersonen Emma har faktiskt redan en butik vilken ligger på Karlaplan i Stockholm. Däremot har hon inte riktigt haft energi att sköta butiken sedan hennes man förolyckades för två år sedan. En dag får Emma en idé att hon ska göra 24 goda gärningar, en om dagen fram till jul för att sprida glädje och medmänsklighet. Detta gör att hon får lite livsenergi åter och många nya vänner på köpet.

Det var faktiskt roligt att läsa en feelgood som utspelade sig i ens hemstad. Även om jag tyckte att Emmas butik lät alldeles för mysig för att ligga på Östermalm så är det ju trots allt där det köpstarka klientelet finns. Det var många fina personporträtt, mycket värme, lite sorg och lagom med förvecklingar i den här. Och hundar! 🙂 Jag läser gärna mer av Jenny Fagerlund i framtiden.

Utläst: 16 november 2019
Mitt betyg: 4/5
Köp på Adlibris eller Bokus

Lämna en kommentar