En vinter i Paris

Titel: En vinter i Paris
Författare: Jenny Oliver

Förlag: Printz Publishing
Sidantal: 210
Utgivningsår: 2018 (Originalupplaga: 2013)

Utläst: 15 november 2018
Mitt betyg: 3/5

För något/några år sedan var det någon som lurade in mig i julromanträsket och jag har verkligen känt pepp varje gång jag sett dessa julböcker i sociala medier i år. Printz Publishing var så vänliga att skicka mig ett ex av denna.

Rachel är lågstadielärare i en by i England där hon är singel men har en slags halvdan nattlig relation med en infantil musiker. Julen är inget för Rachel då den är förknippad med smärtsamma minnen. När jullovet stundar lurar hennes bästa väninna iväg henne till Paris för att delta i en tävling där förstapriset är att bli lärling hos den ryktbare bagaren Henri Salernes. Han visar sig vara en skitstövel, om än begåvad och Rachel är på väg att strunta i alltihop men ändrar sig och bestämmer sig för att kämpa. I Paris träffar hon också den snygge och gentlemannalika Philippe, Henris bror. Men inget är ju någonsin som det verkar…

Det är en mysig julbok det här som innehåller en hel del bakporr. Det finns en bra dramaturgi i berättelsen och miljöerna känns genuina. Ändå är det någonting som gör att jag inte riktigt tar boken till mitt hjärta, jag tror att det är karaktärerna som känns lite för stereotypa och grunda. Vad jag förstår är det Olivers debut så kanske har hon slipat på detta numera. Men boken är lättläst och underhållande på bästa feelgoodmanér och den rymmer både sorg, ilska och kärlek. En bit av livet helt enkelt, bara med extra mycket socker!

Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Printz Publishing för recensionsexemplar!

2 reaktioner på ”En vinter i Paris

Lämna en kommentar