Lifterskan

Titel: Lifterskan
Författare: Cannie Möller

Förlag: Hoi Förlag
Sidantal: 413
Utgivningsår: 2018

Utläst: 7 september 2018
Mitt betyg: 3/5

Spänningsromaner är inte min genre men jag blev ändå lite nyfiken på Lifterskan i slutet av sommaren. Cannie Möller har skrivit nästan 30 böcker, varav flertalet ungdomsböcker, men för mig var hon ett okänt namn.

En vinterkväll när Rebecka Gudner är på väg upp från Stockholm till sin stuga i Jämtland måste hon plötsligt tvärbromsa då en ung tjej springer ut på vägen. Hon får följa med i bilen till stugan och sover kvar där. Nästa morgon försöker Rebecka få lifterskan att ringa hem men hon påstår att ingen ändå väntar på henne och hon är extremt förtegen om sig själv. Steg för steg blir Rebecka indraget i något och det är till sist svårt att veta vad som är sanning eller inte.

Boken är lättläst, spännande och frustrerande på ett positivt sätt där människor fattar till synes obegripliga beslut vilket för handlingen framåt. Ändå griper den inte riktigt tag i mig och jag har lite svårt att engagera mig i huvudpersonernas öde. Nu sa jag ju redan inledningsvis att spänningsromaner inte är min favoritgenre utan jag föredrar mer karaktärsdrivna berättelser och kanske hade jag velat komma dem ännu närmre.

Det här är första delen i en trilogi vilket jag faktiskt inte förstod förrän jag googlade på boken i efterhand. Vad berättelsen beträffar så ansåg jag det vara en avslutad story men vid omläsning av sista kapitlet så ser jag ju att det finns potential till att fortsätta. Tyvärr tror jag inte att jag kommer att följa med på den resan.

Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Hoi Förlag för recensionsexemplar!

3 reaktioner på ”Lifterskan

  1. Pingback: Recension: Möller, Cannie; Lifterskan; 2018

Lämna en kommentar