Julkalenderbloggstafetten lucka 6

6Jag har älskat Jonna Björnstjernas illustrationer alltsedan jag upptäckte hennes berättelser om Familjen Kanin och Fru Skräck. Det här är hennes första bok där hon också är författare och vilken debut!

Boken handlar om Elsa vars föräldrar äntligen ska förverkliga sin dröm om att starta ett pensionat och de har köpt en gammal herrgård dit hela familjen flyttar mot Elsas vilja. Det har hänt hemska saker på herrgården och Elsa märker snart att det spökar men mamma och pappa vill inte tro henne. Elsa blir långsamt varse att någon behöver hennes hjälp men ingenting blir som hon har tänkt sig och en mardröm utan dess like tar sin början.

Boken vänder sig till mellanstadiebarn och det med all rätta för det här är faktiskt en rejält läskig bok för den spökrädde läsaren och jag kommer inte att våga läsa den för mina lågstadieelever. Den är liksom suggestivt obehaglig på samma sätt som Neil Gaimans Coraline och kryper innanför skinnet på dig. Maria Gripe är en annan referens som dyker upp i sammanhanget. Nu har jag bara testat den på ett barn, min egen 9-åring, och jag tror faktiskt att jag tyckte den var läskigare än vad han gjorde men så är han inte särskilt lättskrämd heller när det kommer till spöken, zombier, orcher och diverse andra monster. Men alltså, andra delen av boken är sjuuuukt läskig!

Även du som är vuxen ska naturligtvis läsa den här boken och även om jag som sagt älskar Jonnas illustrationer (och så även här i) så hoppas jag att hon snart också författar en ny bok åt oss att läsa. Köp den här i julklapp till alla små tuffingar du känner och läs den gärna tillsammans!

de-tysta-stegen-bakom

Julkalenderbloggstafetten anordnas av Sofies Bokblogg. Gårdagens inlägg hittar du hos Kulturloggen och redan i kväll kommer ett nytt inlägg hos Breakfast Book Club.

12 reaktioner på ”Julkalenderbloggstafetten lucka 6

  1. Pingback: Nu är det vår tur i julkalenderbloggstafetten | Breakfast Book ClubBreakfast Book Club

Lämna en kommentar