Julenkäten

Om inte julenkäten kommer till Bokdivisionen får Bokdivisionen ta sig friheten att göra den ändå. Ibland orkar man inte vänta/hoppas på en tagg utan bara gör’t ändå när man vill ha något enkelt att blogga om!

1. Julen närmar sig alltså med stormsteg. Vilka/ vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Nuförtiden önskar jag mig egentligen inte så många böcker då jag ändå skaffar eller lånar dem jag vill ha på egen hand. Dessutom har det blivit färre böcker jag faktiskt fysiskt vill äga och jag nöjer mig med att låna och/eller e-läsa många av dem. Länge ville jag gärna ha den lyxiga varianten av Expeditionen men nu har jag ju ändå lyckats komma över den genom att ta med den till jobbets julklappsbyte och sen byta tillbaka den. 🙂 Två trilogier jag dock funderar på att skaffa är Romanen om Maj, dvs Kristina Sandbergs serie om hemmafrun Maj samt Engelsfors-trilogin då jag vill läsa om den innan biopremiären i vår. Så dessa två kan du få ge mig Tomten!

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.
Jag har ju en hel julkalender här på bloggen där jag delar med mig av mina för tillfället mest favoriserade titlar. Kolla där vettja!

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?
Nope. för det första är mitt befintliga bokbestånd fullt tillräckligt, för det andra finns ju elib och för det tredje känner jag starkt att jag ska låta lusten styra den skönlitterära läsningen i jul då jag ändå har en massa plugg att måsta göra.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Jag gillar faktiskt både grönkål och att spela. Vi har fullt hus här under julafton och juldagen (då vi har ett födelsedagsbarn) men annars vill jag mest umgås med barnen under julveckan och vill jag läsa så kan jag bara göra det!

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
Absolut inte. De senaste tre jularna och även i år har jag haft plugg hängandes över mig i julhelgen och pallar inga andra måsten. Förra året njöt jag till och med av en Katarina Wennstam-bok fast att det inte är min kopp te egentligen.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Näe, vi brukar titta på The Nightmare Before Christmas. Gills det?

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?
Ja, såklart att det finns. En hink larver vore äckligt. Jag har svårt för larver och skulle aldrig kunna ha ett sådant husdjur som livnär sig på larver.

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Jag är faktiskt inte så mycket för att äta under läsning.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Näe, inte direkt. Jag minns inte vad jag läst någon jul utom just Wennstam-boken förra året. Den minns jag för att jag kände att det här är så inte jag när jag fick den men sedan var jag så totalt utarbetad att jag uppskattade den riktigt mycket. Jag har dock stora förhoppningar på nästa jul vilket blir min första jul på fyra år där jag inte kommer att ha några LÄXOR och dessutom, förhoppningsvis, JULLOV!

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Nej, däremot har vi två år i rad haft som målsättning att läsa The Gift of the Magi i bokcirkeln och bägge gånger har jag uteblivit från decemberträffen pga sjukdom eller för mycket plugg. Fast jag hinner ju fortfarande läsa den innan jul…

Lämna en kommentar