God Jul (som i en berättelse)

god-jul-en-berattelseTitel: God Jul
Författare: Jonas Karlsson

Förlag: Bonnier Pocket / Bonnier Audio
Sidantal/Speltid: 164  / 3 tim 28 min
Utgivningsår: 2014 (Originalupplaga: 2013)

Utläst: 22 november 2014
Mitt betyg: 4/5

För ett par veckor sedan var jag riktigt sjuk. Så sjuk att jag inte ens orkade läsa. Jag orkade bara ligga i ett mörkt rum och blunda och det var då jag för ovanlighetens skull lyssnade på en ljudbok, eller faktiskt två. Det här var den andra och den bättre av dem men så älskar jag också Jonas Karlsson helt ohämmat.

I kommunhuset diskuterar ledningen hur man ska kunna göra något fint och juligt för kommuninvånarna men det får helst inte kosta. Det beslutas att man ska skriva God Jul genom att arrangera adventsljusstakar på ett specifikt sätt i fönstren men projektet blir inte så lätt som man väntat sig.

Tidigare i år fick jag en fråga från tidningen Svensk bokhandel om vad som var det roligaste jag läst i år. Jag läser inte direkt rolig litteratur så jag svarade istället något vackert som jag läst och som gjort mig lycklig. Hade jag fått frågan idag hade jag utan tvekan svarat God Jul. Jag vet inte hur många gånger jag fnissade under lyssningen. Alla karaktärer är så fantastiska – unga Frida som bara lever för jobbet och har ett orört cigarettpaket hemma i köksskåpet som hon skaffade när hon flyttade hemifrån, för fyra år sedan, för att markera ungdom och frihet och äventyr. Och alla män och kvinnor i kommunledningen som bara sitter och dividerar totalt meningslösa småsaker och känner att de gör något fantastiskt för invånarna i kommunen. Jag undrar så smått vad kommunpolitiker tycker om den här berättelsen?

Ta och läs den här lilla pärlan nu i juletider eller lyssna på Jonas Karlsson själv när han läser den. Jag är inte förtjust i ljudböcker men den här kan jag absolut rekommendera!

Köp på Adlibris eller Bokus

3 reaktioner på ”God Jul (som i en berättelse)

  1. Pingback: Lucka 24 – God Jul | Bokdivisionen

  2. Pingback: Tematrio – Jobba, jobba, jobba | Bokdivisionen

Lämna en kommentar