Böcker som triggar

Jag har hållit på med Plundrarna i någon vecka nu. Det är inte direkt en bok som passar för mina 2 x åtta minuters bussresa varje dag utan det har mest blivit kvällstid. Den är ganska mäktig så jag har nöjt mig med ett kapitel per kväll. Jag kommer att återkomma till den i en recension om några dagar men jag vill bara säga att den är riktigt intressant.

Den handlar om hur nazisterna gick tillväga för att roffa åt sig så mycket konst som möjligt. Jag har aldrig direkt varit någon konstmänniska, jag är själv värdelös på att rita/måla och jag är generellt ganska okreativ. Jag har några små kreativitetsprojekt som jag drog igång för några år sedan och jag har lyckats bäst med virkningen. Jag är faktiskt till och med bra på att virka numera. Men, tillbaka till konsten. Den här boken har lyckats väcka mitt konstintresse så pass att jag scannat hela adlibris utbud inom ämnet samt Stockholms Universitets kurser inom konstvetenskap. Nu är det ju inte aktuellt med kurser för mig i dagsläget eftersom att jag har en lärarutbildning att avsluta i vår men efter det kanske? Och i annat fall så kan man ju som sagt köpa upp sig på kurslitteratur och läsa själv.

Jag har också på sistone återuppväckt mitt intresse för barnboksanalyser då jag ibland känner, när jag recenserar böcker på Barnboksprat, att jag skulle vilja ha lite mer kött på benen. I december tänkte jag gå på en intressant föreläsning på Konstfack om just bilderboksanalys. I samma veva som allt detta börjar jag också tycka att jag borde ha lite mer litteraturvetenskap i mitt bagage än den lilla kurs som ingått i min utbildning och så googlar jag på det.

Jag bara älskar böcker som triggar min nyfikenhet och får mig att vilja fördjupa mig i allt fler saker. Böcker som får mig att googla måste väl vara bra böcker?

Lämna en kommentar