Bokbloggsjerka 7-10 nov

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Det börjar lacka mot jul. Hur ser din önskelista ut just nu?

Det kanske kan låta underligt så här i bokbloggarkretsar men det är få böcker jag faktiskt vill ha som i äga numera. När jag startade upp mitt bokbloggande tog mitt läsande fart och då njöt jag av att se bokbeståndet växa hemma i hyllorna. Som förälder vill jag också visa mina barn att läsning är viktigt genom att omge dem med böcker. Efter ett tag märkte jag dock att det är många böcker som jag nöjer mig med att läsa en enda gång. Sådana böcker behöver jag inte äga utan det räcker med att låna dem på biblioteket. Ibland händer det att jag lånar en bok på bibblan och sen bestämmer mig för att köpa den ändå. Ibland händer det såklart också att jag fortfarande impulsköper böcker, bara för att det är trevligt, men det är inte särskilt ofta längre. Jag har ett litet oläst bestånd i hyllan att tillgå men annars lånar jag, både fysiska böcker och e-böcker. Jag kan inte säga nog många gånger hur mycket jag älskar bibblans e-lån. Förvisso att man får vänta ett tag på färskingarna men det är inte direkt att man inte har något att läsa så länge.

Så har jag dock inga bokliga julklappsönskemål? Både ja och nej. Å ena sidan förväntar jag mig inga julklappar direkt. De är till för barnen. Men om någon skulle vilja köpa en bok till mig så skulle det vara allt av följande författare som jag inte äger men må ha läst eller inte läst:

  • Chimamanda Ngozi Adichie
  • Sara Lövestam
  • Haruki Murakami
  • Jonas Karlsson

12 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 7-10 nov

  1. Först och främst, kul idé att delta i bokbloggsjerkan. Har inte riktigt fattat det än, men det ser ju toppen ut!

    Visst är det svårt att önska sig böcker till jul. Jag har så svårt att välja ut bland alla de romaner som jag vill läsa. Därför önskar jag mig hellre en vacker faktabok eller en diktsamling. Bea Uusma:s Expeditionen – en kärlekssaga, ska nog upp på årets önskelista. Och en bra cykelkarta.

    1. Att jerka är jättelätt. Bara svara på Annikas fråga och skriv en länk till ditt inlägg i kommentarerna till hennes jerka-inlägg! Expeditionen gav jag till min pappa förra året men jag vill gärna ha den själv också. Det ska vara den fina varianten med bilder såklart!

    1. Det beror ju lite på. Vissa böcker vill man äga och återkomma till (inte nödvändigtvis läsa, det kan räcka med att titta på dem och bara minnas) medan andra mer bara passerar i livet.

  2. Håller med dig gällande biblioteket. Har också börjat känna så, därav finns det bara en bok på min önskelista i år (det och att jag köpte de flesta böcker jag var sugen på under årets bokmässa, haha).

Lämna en kommentar