Ett så starkt ljus

ekstrom_lindback_starkt_ljus_omslag_inb_nomineradTitel: Ett så starkt ljus
Författare: Lyra Ekström Lindbäck

Förlag: Modernista
Sidantal: 272
Utgivningsår: 2014

Utläst: 1 november 2014
Mitt betyg: 3/5

Under november läser jag Augustprisnominerade böcker och först ut är denna!

Sara glider runt i tillvaron och blir förälskad men hennes kärlek blir sällan besvarad. Om den blir det så sker det gärna försent. Hon tröstar sig med pennan och skriver i sin dagbok och på sin skrivmaskin och hoppas på att en dag kunna få ihop en berättelse. En kväll träffar hon C. som utstrålar något vilket Sara inte riktigt kan sätta fingret på men ändå åtrår något så vansinnigt. Den här kärleken är besvarad ibland, och ibland inte och en frustrerande och psykiskt ansträngande period tar vid i Saras liv.

Augustprisjuryns motivering till nomineringen lyder:

Sara lever här och nu i 2010-talets Sverige. Ändå är Ett så starkt ljus en berättelse vars rötter sträcker sig långt ned i den litterära myllan och där Tintomaras skratt ekar mellan fasaderna. Boken blir en kärleksförklaring till en stad där ett suveränt jag smeker fram Stockholm i centralperspektiv. En generationsroman om kärleken och sökandet efter den. Lyra Ekström-Lindbäck skriver med säker penna, stark närvaro och ett språk präglat av snöljus längtan.

Under läsningen tänker jag ibland på Felicia Stenroths Bilder som inte angår mig. Ett så starkt ljus väcker lite samma känslor hos mig och det är svårt att skriva vad som egentligen händer i boken för det är mer som att vi följer med i den berg och dalbana som Saras tankar och känslor utgör. Lyra Ekström Lindbäck har ett väldigt vackert och liksom böljande språk och jag gillar det jag läser. Ändå är det något litet som stör mig. Jag sugs inte riktigt in i historien och vissa formuleringar känns lite för mycket på något sätt. Så här en vecka efter avslutad läsning minns jag inte så av de enskilda händelserna men det är heller inte de som gör boken. Det som betyder något är att få vara med på Saras resa och att få ta del av hur det kan kännas att som ung leva i dagens samhälle med en annan sexuell läggning än den heterosexuella.

Köp på Adlibris eller Bokus

Lämna en kommentar