Kommande böcker mars 2014

Under denna vinjett presenterar jag ett högst subjektivt urval av kommande böcker jag är nyfiken på. Nu är vi så långt inne i mars att många böcker redan givits ut men jag har liksom inte hunnit skriva klart detta inlägg tidigare.

Vuxen

En mörderska bland oss av Hannah Kent från Damm förlag är ingen deckare utan en historisk roman med verklighetsbakgrund om pigan Agnes Magnúsdóttir som dömts till döden för sin medverkan i ett dubbelmord och hennes liv i väntan på avrättningen.

Sara Lövestam har ju hamnat på min jag-läser-allt-du-skriver-lista även om jag faktiskt bara hunnit med två böcker hittills. Piratförlaget släpper nu i mars grammatikboken Grejen med verb som språknörden i mig ser väldigt mycket fram emot. Alldeles nyligen har också förra årets roman Hjärta av jazz kommit ut på pocket och den tillhör de böcker jag inte läst ännu.

Från Forum bokförlag kommer Jakarandaträdets barn av Sahar Delijani. Boken beskrivs av förlaget som en universell roman om människor som trots en ohygglig historia aldrig ger upp hoppet och består av skickligt sammanvävda historier om mödrar, fäder, barn och älskande, som lever i Iran mellan 1983 och 2011. 

Fyren mellan haven av M.L. Stedman från Massolit hoppas jag dyker upp i ett postfack nära mig snart. På en australiensisk ö befinner sig ett äkta par som efter att genomlidit tre missfall plötsligt en dag hittar en båt med en död man och ett levande spädbarn i. De beslutar sig för att behålla barnet och låta omvärlden tro att de är de riktiga föräldrarna vilket får ödesdigra konsekvenser.

Nawal El Saadawi är en författare jag ännu inte läst men jag har längre sneglat åt Den stulna romanen. Nu kommer Revolutionsskrivarna från Ordfront där vi får följa ett antal kvinnor med olika bakgrund men med det gemensamt att de alla på olika sätt är viktiga i den kamp som leder fram till den egyptiska revolutionen.

Historiska Media är ett förlag jag faktiskt inte kände till men jag fastnade för Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter när jag bläddrade i vårkatalogen. Det är första delen i en planerad trilogi om tre prästdöttrar och beskrivs som en atmosfärrik och fartfylld familjekrönika som utspelar sig i 1600-talets Norden.

Anders Szalkai är en smärre husgud för mig när det kommer till löpträning och jag lyssnar på mer eller mindre allt han har att säga. Nu kommer hans bok Maraton och andra långlopp från Fitnessförlaget med allt du kan tänkas behöva veta för att bli en riktigt bra långlöpare!

En annan löpare är Petra Månström som måhända är lite mer utseendeintresserad än vad jag är men jag gillar ändå hennes blogg och ser fram emot att inspireras av hennes debutbok Det är bara att springa (Karavan).

Från Wahlström & Widstrand kommer Mary Jones historia av Elin Boardy. Jag vet inte om jag någonsin läst Skattkammarön men det här är historien sedd ur kökspigan Marys perspektiv där kvinnorna får kliva fram framför männen.

Att Amanda Svensson nu avslutar en trilogi  om tre unga kvinnor och deras trotsiga förhållningssätt till omvärlden och den egna identiteten med Allt det där jag sa till dig var sant (Norstedts) har gått mig helt förbi. Dock blir jag riktigt nyfiken på den här men frågan är om jag kanske ska börja från början med Hey Dolly?

Från Natur och Kultur kommer Glupahungern av Andrea Lundgren. Norrbottniska skogar, en tjärn, släktkrönika, kraftfulla kvinnor och måhända något magiskt? Jag vet inte men spännande låter det absolut!

Den nya människan av Boel Bermann har hyllats av många och jag har varit nyfiken på den länge. Nu kommer den på pocket från Kalla kulor och det är väl ett perfekt tillfälle för mig att äntligen införskaffa den.

Barn och ungdom

Syskonen Tilly: Bibliotekskuppen av Lisa Hyder vänder sig till 6-9-åringar och handlar om några syskon som älskar en specifik bokserie. Dessvärre ska de på semester precis när nya boken i serien kommer ut och förra gången var det en kille som avslöjade slutet för dem innan de läst (hemska tanke!). För att detta nu inte ska hända igen måste de fundera ut en plan för hur de ska komma åt de böcker som finns inlåsta i skolans bibliotek redan innan boken finns i bokhandeln.

Till samma ålderskategori riktar sig Atjimpa: det mystiska ordet av Catarina Sobral från Urax. En dag hittar en forskare en gammal ordlista med ett bortglömt ord: Atjimpa! Ingen vet vad det betyder men ordet sprider sig som en löpeld. Vad är det egentligen för ordklass och hur ska det användas?

Från B Wahlströms, och också för 6-9-åringar, kommer Spökhuset 2 – Gastar och grodyngel av Eva Christina Johansson. Det här är andra delen om syskonen Malte och Matilda som är tillbaka i kråkslottet där de inte säkert vet om det spökar eller inte. En mysrysare för läsaren som just knäckt läskoden med bilder av fantastiska illustratören Jonna Björnstjerna.

Dömd av Pascale Vallin Johansson (Rabén & Sjögren) är första delen i en planerad magisk trilogi om en tre barn som kommer till en gård där fostermor ska ”göra folk” av barn till dömda mördare. Barnen tror dock att deras mammor är oskyldiga och de planerar att fly från gården. Rekommenderas enligt förlaget för 9-12-åringar.

En reaktion på ”Kommande böcker mars 2014

Lämna en kommentar