Julkalenderbloggstafetten lucka 22

Så har turen kommit till mig att uttala mig inom ämnet ungdomslitteratur.

När jag började bokblogga för drygt två år sedan hade jag, av olika anledningar, inte läst många böcker alls på flertalet år och jag hade definitivt inte läst många ungdomsböcker. Jag inledde mitt bloggande genom att bli del i teamet på Barnboksprat  där jag framförallt skrev om bilderböcker vilka jag läste frekvent för egna barn men också för andras på arbetet. Jag blev biten av bloggdjävulen och ville snart ha en egen blogg också där jag kunde blogga om mina egna lästa vuxenböcker och vips var denna blogg född.

Det tog inte lång tid innan Fabulerat inspirerade mig till att prova på ungdomsromaner vilket jag skrev om här (även om det tog lååång tid för mig att faktiskt få dem lästa också) och långsamt har det smugit sig in allt fler böcker för både barn och unga på min repertoar. Ann-Sofie på Breakfast Book Club slog ett slag för böcker för 9-12-åringar för någon vecka sedan och nu vill jag göra detsamma för de böcker för 12-15-åringar som jag läst och verkligen tyckt om under året.

  • Ädelstenstrilogin av Kerstin Gier, dvs böckerna som inleds med boken Rubinröd fångade mig totalt och jag liksom sögs in i Gwendolyns äventyr med framtidsresor, den talande gargoylen och kärlekshistorien.
  • En sekund i taget av Sofia Nordin är en fascinerande historia över vad som händer när man blir ensam kvar i världen, utan att ens någonsin ha kysst någon.
  • Millan och Sveket av Pia Hagmar om Millan som bor med sin alkoholiserade pappa, deprimerade mamma och lillebror. Så mycket tid som möjligt tillbringar hon i stallet där hon när drömmar om en egen häst men hon vill heller inte lämna lillebror hemma för länge.
  • Marcelo i den verkliga världen av Francisco X Stork handlar om Marcelo, en pojke vars diagnos hamnar någonstans i autismspektrat. Marcelo får ett ultimatum av sin pappa att han måste jobba en sommar på dennes advokatkontor, dvs han måste pröva på den ”riktiga världen” istället för att bara vara på den specialskola han vanligtvis är på.

Imorgon är det redan dan före dopparedan och näst sista delen av bloggstafetten hittar ni hos Jennys bokstavliga vardag.

Lämna en kommentar