Madame Bovary

Titel: Madame Bovary
Författare: Gustave Flaubert

Förlag: Bonnier pocket
Sidantal: 526
Utgivningsår: 2013 (Originalupplaga: 1856)

Utläst: 18 november 2013
Mitt betyg: 4/5

Äntligen röstades så Madame Bovary igenom i bokcirkeln jag är med i och jag fick en anledning att läsa den!

Inledningsvis lär vi känna Charles Bovary och dennes uppväxt och tidiga leverne. Charles framstår som en hederlig men ack så grå man. Han utbildar sig med viss möda till läkare och under ett besök i tjänsten stöter han på Emma och förälskar sig i henne. Emma besvarar uppvaktningen och de gifter sig men alltför snart inser hon att det inte var så här hon ville leva sitt liv. De äkta makarna blir bjudna på en bal på ett slott och det är just ett sådant liv Emma drömmer om. På olika sätt försöker hon att finna lyckan och tillfredsställelsen vilket hon gör stundtals men lika ofta sjunker hon ner i deprimerade tillstånd.

Åh, vad jag tyckte om den här boken. Trots att mina drömmar är så långt ifrån Emmas och trots att jag inte alls identifierar mig hennes handlande så känner jag med henne. Flaubert lyckas få mig att känna Emmas längtan efter lyx, flärd och lycka långt in i hjärtat och jag vill så gärna att hon ska få uppleva allt det där. Jag känner också frustration över att hon verkar så skör och jag vill att hon ska må bra.

Emellanåt händer det att vissa partier är lite torftiga, som när olika gubbar raljerar och jag har lite svårt att skilja några av dem åt, eller en och annan långrandig beskrivning. Samtidigt väcker boken mitt intresse och jag blir nyfiken på hur det eg. såg ut i Frankrikes samhälle i mitten av 1800-talet och vad alla de här namngivna sakerna betyder och hur de såg ut. Det går så långt att jag får funderingar på en hel inläggsserie i saken men tiden får utvisa om jag faktiskt hinner med något sådant.

Det finns mycket att säga om den här boken men som vanligt tycker jag själv bäst om att upptäcka en bok på egen hand och vill inte förstöra detta för någon annan. Trots att det är en klassiker så visste jag själv väldigt lite om den. Som tur är ska vi ju diskutera den på bokcirkeln imorgon vilket jag ser mycket fram emot.

Köp på Adlibris eller Bokus

3 reaktioner på ”Madame Bovary

    1. Jag håller med även om din kommentar faktiskt fick mig att fundera över mina lästa klassiker; vilka de är och vilka jag tyckt bäst om. Många läste jag ju i tidig ålder pga skolan och hur jag upplevde dem då är inte nödvändigtvis på samma sätt som jag skulle göra nu. Hemsöborna har jag nyligen läst om och den gillade jag både då och nu men jag minns ändå inte vad jag gillade då och hur jag uppfattade den!

  1. Pingback: Sommarlov med Kulturkollo: #klassiker | Bokdivisionen

Lämna en kommentar