Boktjuven

Titel: Boktjuven
Författare: Markus Zusak

Förlag: B Wahlströms
Sidantal: 586
Utgivningsår: 2010 (Originalupplaga: 2006)

Utläst: 9 maj 2013
Mitt betyg: 5/5

Först måste jag bara klarlägga att det exemplar jag läst är utgivet av B Wahlströms 2010 men jag hittar ingen bild av den på nätet och jag orkar inte ta ett eget kort. Det är dock denna bild jag har på min utgåva och det är den jag vill visa. Jag köpte den på bokrean i mars 2011 för att jag  hört mycket gott om den men också för att jag läst och gillat Zusaks Jokern. Nu först kom jag till skott och läsa denna bok tack vare Feministbibliotekets Världsutmaning som jag hakat på!

I januari 1939 anländer Liesel Meminger, 9 år, till sin fosterfamilj Hubermanns på Himmel Straße, Molching, Tyskland. Hennes pappa är borta sedan länge, hennes sexårige lillebror avlider under resan och hon kommer aldrig att träffa sin biologiska mamma igen. Första gången hon stjäl en bok är i samband med broderns begravning. Hon vet inte det då men boken heter En dödgrävares handbok. På Himmel Straße blir hon vän med grannpojken Rudy, han med det citrongula håret som så gärna vill kyssa Liesel. De spelar fotboll, stjäl och uthärdar tillsammans de hårda dagarna som kriget medför.

En natt när Liesel som vanligt drömt mardrömmar och råkar kissa på sig tvättar Hans Hubermann hennes lakan och därefter påbörjar de Liesels lästräning. Långsamt erövrar hon det skrivna språket och böcker och ord blir en otroligt stor del av hennes liv. Det är hennes egen nedtecknade historia – Boktjuven – som Döden får fatt i och det är Döden självt som berättar den för oss.

Tillbaka till henne var årets första stora läsupplevelse och Boktjuven är utan tvekan den andra. Jag vet knappt var jag ska börja när jag ska berätta hur mycket jag tyckte om den. Jag älskar de många modiga karaktärerna: Liesel själv, Rudy, Rosa Hubermann som har ett gott hjärta innanför den sura masken och Hans Hubermann med de silvriga snälla ögonen. Jag älskar också hur Liesels relationer med många av dem tecknas: Liesel och Hans, Liesel och Rudy, Liesel och Max, Liesel och borgmästarns fru Ilsa, Liesel och Frau Holtzapfel. Jag älskar budskapen i boken om böckers och ords betydelse samt den lilla människans mod och handlingskraft. Jag funderar över hur det kan komma sig att en liten man med en liten, besynnerlig mustasch kunde ha en sådan påverkan och inverkan på så många människor. Jag känner både kärlek, sorg, vanmakt, hopp och glädje efter att ha läst denna makalösa berättelse. Berörd i både hjärta och hjärna – en enastående läsupplevelse!

Köp på Adlibris eller Bokus

13 reaktioner på ”Boktjuven

  1. Josefin

    Vilken läsupplevelse du fick! Kul att du tyckte så mycket om den, ungdomsroman å allt. Älskade också Boktjuven. En skatt.

    1. Ja, den ingick väl i de ungdomsböcker jag skulle läsa inspirerat av dig? Jag har fortfarande Chambers på min att läsa-lista men måste kolla upp vilken den tredje var.

  2. Pingback: Världsutmaningen - lägesrapportering maj - Feministbiblioteket

  3. Pingback: Världsutmaning - lägesrapport juni - Feministbiblioteket

  4. Pingback: Världsutmaningen - lägesrapport augusti - Feministbiblioteket

  5. Pingback: Världsutmaningen - slutrapport - Feministbiblioteket

  6. Pingback: Topp fem 2013 | Bokdivisionen

Lämna en kommentar