Världsutmaning – mina bokval

Kring nyår satte jag som ett utav mina litterära löften att ”Jag ska läsa någon bok från varje världsdel”. Jag ville inte ha det som en utmaning utan just bara ett löfte då det kändes mera kravlöst.Under mars smashade dock Hanna på Feministbiblioteket upp en Världsutmaning där hon utmanar oss att just läsa en bok från varje världsdel. Jag är svag mot frestelser och hoppade därför på denna utmaning. Hannas egna kriterier för detta är enligt henne själv snäva och de lyder ”Boken ska vara skriven av en kvinna, handla om kvinnor och författaren måste komma från världsdelen samt boken ska utspela sig där” men vi vanliga dödliga måste inte ha dessa kriterier utan får välja fritt själva. Jag tror att jag helt enkelt försöker klämma in hyllvärmare som mitt tema i utmaningen. Dessa har jag ju dessutom redan inventerat:

Afrika

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

Asien

Girl in Translation av Jean Kwok

Europa

Dagar i tystnadens historia av Merethe Lindström

Nordamerika

Señor Peregrino av Cecilia Samartin

Sydamerika

2666 av Robert Bolaño

Oceanien

Boktjuven av Markus Zusak

14 reaktioner på ”Världsutmaning – mina bokval

  1. Spännande titlar! En halv gul sol kunde det ha blivit hos mig också, men valde till sist en annan bok. Jag kör också på en del hyllvärmare o andra utmaningar, så himla bra med flera flugor i en och samma smäll.

  2. Fin lista du har! Vi har Samartin gemensamt men olika titlar. Jag har läst alla utom 2666 och vet att du har läsgodis framför dig. (Men Kwok handlar om en kinesisk familj i USA , det vet du säkert… Det är en fin exilberättelse:-)

  3. Pingback: Världsutmaning – lägesrapportering april | Feministbiblioteket

  4. Pingback: Boktjuven | Bokdivisionen

  5. Pingback: Världsutmaningen - lägesrapportering maj - Feministbiblioteket

  6. Pingback: Världsutmaning - lägesrapport juni - Feministbiblioteket

  7. Pingback: Världsutmaningen - lägesrapport augusti - Feministbiblioteket

  8. Pingback: Världsutmaningen - slutrapport - Feministbiblioteket

Lämna en kommentar