Magikerna

Titel: Magikerna
Författare: Lev Grossman

Förlag: Pocketförlaget
Sidantal: 436
Utgivningsår: 2013 (Originalupplaga: 2012)

Utläst: 7 januari 2013
Mitt betyg: 3/5

Jag lyckades bli en av 100 vinnare i en tävling som Pocketförlaget utlyste under hösten och där vinsten bestod av just denna bok.

Quentin Coldwater är en vanlig, om än begåvad, om än särdeles olycklig, tonåring. Plötsligt en dag hamnar han på Brakebills, ett college för magiker och nya världar och nya möjligheter öppnar sig för honom men likförbannat fortsätter han att vara olycklig. Är inte livet mer än så här fråganr han sig gång på gång?

Ok, jag har inte läst Harry Potter och jag har inte läst Narnia men, jag har sett några stycken här och var när barnen sett dem på film och jag har ett hum om handlingen i dessa böcker. Utan att avslöja för mycket om boken så känner jag emellanåt ”jag läser Harry Potter” och emellanåt ”jag läser Narnia”. Poängen med den här boken ska dock vara sexet och drogerna. Ok, ja, det förekommer sparsmakat med sex men vill man läsa bra sex hänvisar jag, som alltid, till Simona Ahrnstedt. Nu var det ett tag sedan jag läste boken men så vitt jag minns så förekommer droger ytterst sparsmakat mot slutet av boken. Nej, just de delarna övertygar inte mig och jag är nästintill uttråkad under Narniahärmandet och förstår inte riktigt varför Grossman ska skriva en barnbok och en YA-bok på en och samma gång. Jag upplever genom hela boken att den är skriven som ett filmmanus och slutscenen övertygar mig en gång för alla om att sålunda är fallet.

Ändå, så finner jag mig själv mestadels uppslukad av boken och jag drivs framåt för att se var allt tar vägen. Boken är till största del väldigt underhållande och Grossman skriver bra. Dessutom inser jag, det filmiga slutet till trots, att jag kommer att läsa uppföljaren för jag vill veta vad som händer.

Köp på Adlibris eller Bokus

4 reaktioner på ”Magikerna

  1. Pingback: Magikerna av Lev Grossman « Lottens Bokblogg

  2. Pingback: Magikerna

Lämna en kommentar