Tillbaka till henne

Titel: Tillbaka till henne
Författare: Sara Lövestam

Förlag: Pocketförlaget
Sidantal: 585
Utgivningsår: 2012

Utläst: 13 januari 2013
Mitt betyg: 5/5

Jag har velat läsa den här sedan den kom ut men snällt väntat på pocketutgåvan som äntligen hittade hem till mig för några dagar sedan.

Hanna jobbar på Arbetsförmedlingen och ruttnar på det. Hon börjar också känna att hennes förhållande med Johan är menlöst. Av en slump får hon tag i fyra olika gamla saker – en brosch, en trälinjal, ett par glasögon och ett par skor. När hon använder dem så märker hon att något händer med henne och hon börjar förändras.

Signe är folkskollärarinna i Tierp i början av 1900-talet. Hon är fly förbannad över att de manliga lärarna får en högre löneförhöjning än de kvinnliga. En dag möter hon Brita och Anna från Stockholm. Brita är en ledande talarinna i kampen för kvinnlig rösträtt och Anna… Anna har de mest fantastiska stora blå ögon Signe någonsin har sett.

Den här boken har trängt in i mitt innersta och tagit mig med storm. Jag visste att jag skulle gilla den men den var alldeles, alldeles underbar! Det är en fantastiskt fint berättad historia om kärlek, vänskap, svek och kamp. Jag är full av beundran för dessa kvinnor som kämpade för den rösträtt jag idag själv tar för given. Jag imponeras, återigen, av Sara Lövestams fabulösa, formidabla och fenomenala förmåga att levandegöra karaktärer och få dem att flytta in i mitt vardagsrum medan jag läser. Dessutom älskar jag hennes vidunderliga språkhantering och hennes stora intresse för grammatik och svenska språket vilket hon lyckas synliggöra gång på gång. Jag är sanslöst glad över att jag läste denna bok och hoppas nu att Du gör detsamma!

Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Pocketförlaget för recensionsexemplar!

11 reaktioner på ”Tillbaka till henne

  1. Pingback: En smakebit på söndag: Tillbaka till henne | Books ABC

  2. Pingback: Sara Lövestam – Tillbaka till henne | Books ABC

  3. Pingback: Frågor till Tartt besvarade av mig | Bokdivisionen

  4. Pingback: Topp fem 2013 | Bokdivisionen

  5. Pingback: Tematrio – Prepositioner | Bokdivisionen

Lämna en kommentar