Det här med hyllvärmare

Så här i början av året flödar bokbloggarsfären över av löften och utmaningar av alla de slag. Något som Häxan Surtant eminenta Fabulerat 🙂 sätter sig på tvären emot. Det får hon jättegärna göra för min del då jag, allra oftast, uppskattar att människor är så olika!

Det jag funderade över var just det här med hyllvärmare, eller surdegar som Feministbiblioteket fram tills alldeles nyligen kallat dem, då de är frekvent förekommande i allehanda utmaningar. För många har jag märkt att kriteriet för att en bok ska bli kallad hyllvärmare är ett år i hyllan medan Lotten nöjer sig med ett halvår. I min stilla enfald så har jag roat lett åt allas frustrationer över dessa hyllvärmare och tänkt: äsch, jag köper i alla fall böcker för att läsa. För säkerhets skull tog jag en titt på förra årets lista och konstaterade att i december läste jag två böcker från sambons hylla, en bibblabok, ett rec.ex och en novell som jag köpte då jag tecknade en e-prenumeration hos Novellix under hösten. Ja, se där! Den gills ju som en bok från min bokhylla om än inte med hyllvärmarstatus. I november hittade jag bara nyinköpta böcker, rec. ex. och bibblaböcker. I oktober också… hm.. men JA, i juli, juni och maj läste jag faktiskt en bok per månad som var inköpta i januari och februari! Men sen tog det slut.

Av 58 lästa böcker förra året var alltså 4 stycken sådana som var inköpta av det skälet att jag tänkt att det var böcker jag ville läsa, någon gång så där. Resterande 54 böcker var:

  • inköpta för en specifik läsning med deadline (bokcirkel/utmaningar)
  • bibblaex
  • rec. ex
  • några få böcker från min sambos bokbestånd

Ändå köpte jag fler böcker än de där fyra i syfte att ”läsa, någon gång så där”, jag köpte ju t.o.m. 32 noveller för detta ändamål! Så det är alltså en hyllvärmare föds? Även om några böcker jag fått såklart också står där. Hur som helst känner jag ingen panik över dessa böcker ännu men jag kan ju alltid försöka att styra in bokcirkeln under året (inte den med HP då) på endast böcker från min hylla!

9 reaktioner på ”Det här med hyllvärmare

  1. Vad roligt att se hur någon annan fungerar! Mina hyllvärmare föds genom att jag köper tre pocketböcker till priset av två (Drottninggatans bok och bild i Stockholm har detta erbjudande ständigt och jag jobbar alldeles intill), att jag köper böcker på resor på andra språk, att jag springer på spännande böcker på antikvariat eller att jag får bra böcker. Under sommaren och hösten köpte jag flera pocketböcker av vilka jag läste ganska få. Sedan la jag de fem olästa i en hög och sa att nu skulle de minsann betas av en efter en. Det var nog första gången jag verkligen gjorde det. Det var inget jobbigt projekt då alla var skönlitterära och lättlästa, men jag kan ibland få för mig att jag måste läsa något mer avancerat emellan och så bli spännande skönlitteratur liggande.

    Jaja, lång utläggning 😉

    1. Bokrea och olika erbjudanden är en bra hyllvärmarvagga. Just nu tror jag att det är mycket rec. exen som är ett hinder för hyllans böcker då man lätt blir sugen på nya böcker och sen vill jag läsa dem snabbt för att jag tycker det är artigt och korrekt!

      1. Jag skäms för att säga att vissa recex också blivit liggande, men de är som tur var ganska få. Jag som har en nischad blogg försöker verkligen att bara ta emot recex som jag vill recensera. En del får man ju ändå, utan att man bett om det.

  2. Att jag valde ett halvår för mina hyllvärmare var mer en efterkonstruktion;-) Jag ville ha med Honor och den köpte jag för ett halvår sen:-D
    Mina föds på olika sätt. Jag får dem i present och köper på impuls. När jag köper blir det ofta 2-3 stycken på en gång, sen hinner jag läsa en innan det droppar in något recensionsexemplar eller är någon annan bok som fångar min uppmärksamhet. Mina gamla hyllvärmare var mest sådana böcker som jag fått och inte var så jätteintresserad av, mina nyare är mer av impulsköpsorten

Lämna en kommentar