Stadsbesök: London

Enligt O drar igång en ny sväng av Bokgeografi och jag som inte ”föddes” förrän förra året och aldrig har provat på detta hurrar lite när jag inser att jag åtminstone klarar av första resan. Den går till London och Linda uppmanar oss att presentera staden genom att presentera ex. en bok som utspelar sig där, en författare som är därifrån eller en film som handlar om staden.

Min första tanke är direkt sommarens enda klassikerläsning som avklarades, en bok skriven i ett enda andetag så att jag flera gånger under läsningen var tvungen att stanna upp och hämta andan:  Mrs Dalloway av Virginia Woolf tar oss med till London på 1920-talet under en enda dag. Vi följer framför allt Clarissa Dalloways förberedelser inför en fest genom att ta del av hennes handlingar, tankar och känslor. På vägen åker vi också in och ut i huvudena på en rad olika människor som korsar hennes väg denna dag vilken inleds med att hon bestämt sig för att köpa blommorna själv.

När det gäller film så hoppar jag framåt i tiden och slår ett slag för V för Vendetta. En fantastiskt bra film som utspelar sig i en fiktivt dystopiskt London.

4 reaktioner på ”Stadsbesök: London

Lämna en kommentar