Mrs Dalloway

Titel: Mrs Dalloway
Författare: Virginia Woolf

Förlag: Bonnier pocket
Sidantal: 165
Utgivningsår: 2011 (Originalupplaga: 1925)

Utläst: 22 juli 2012
Mitt betyg: 4/5

Jag blev sugen på att läsa Woolf för något halvår sedan då jag läste någon artikel om omvända könsroller. Där var det väl främst Orlando som nämndes men av någon annan anledning som jag inte längre minns bestämde jag mig för att börja med denna. Tack vare Lyrans klassikersommar fick jag en anledning att läsa den också! 

Boken följer framförallt Clarissa Dalloway, men även en mängd andra människor som på något sätt tangerar henne, under en dag i London på 1920-talet.

Den här boken är skriven med en teknik som kallas stream of consciousness och det är precis exakt vad den innehåller också. Först hade jag den här boken som min så kallade bussbok men jag kom aldrig in i den. Så istället tog jag tag i den under en ledig helg och det passade perfekt. Hela boken är som att åka med på en berg och dalbana eller att leka min sexåring på promenad (ni vet: ”jag vill vara riddare i leken och jag ska ha en – åh kolla här en sten, den kan man ha när man ska – wow, luftballonger på himlen, undrar hur de – vad ska vi äta till middag idag?”) Det är verkligen en ström av intryck som bara pulserar och tränger sig in i huvudet på en när man läser den. Jag gillade den mycket bättre när jag väl började sträckläsa men emellanåt  blev jag tvungen att pausa och låta hjärnan hämta andan. Bara av att tänka på den blir jag nästan lite andfådd 🙂 men jag tror definitivt att jag kommer att läsa om den någon gång så att jag mer kan suga lite på alla tankarna och ge dem en chans att sjunka in!

Klockorna i Harley Street splittrade och styckade och gnagde på junidagen och delade den i allt mindre bitar. De förordade underkastelse, prisade auktoritetstro och påpekade i korus alla fördelarna med att ha sinne för proportioner. Och till slut var lagret av tid så anfrätt och förminskat att ett reklamur över en butiksdörr på Oxford Street glatt och broderligt förkunnade – som om det var ett rent nöje för firma Rigby & Lowndes att ge upplysningen gratis – att klockan var halv två.

Köp på Adlibris eller Bokus

7 reaktioner på ”Mrs Dalloway

  1. Pingback: Stadsbesök: London « Bokdivisionen

  2. Pingback: Sommarlov med Kulturkollo: #klassiker | Bokdivisionen

  3. Pingback: Klassiker – flipp eller flopp? | Bokdivisionen

Lämna en kommentar