Namnsdagsflickan

Titel: Namnsdagsflickan

Författare: Kristoffer Leandoer

Förlag: Bonnier Carlsen

Utläst: 6 april 2012

Mitt betyg: 4/5

Jag blev väldigt nyfiken på den här boken efter att ha hört Kristoffer Leandoer berätta om den på Babel och ville absolut läsa den.

Det är tre olika stoffdelar i denna bok vilka varvas. I fokus står den ”verkliga” världen där Namnsdagsflickan ligger i koma och vi följer hennes äldre syskon Robin som kämpar för att få henne ur koman och även berättar vägen fram dit för oss. Robin misstänker att Namnsdagsflickan är fast i Berghendia – den fantasivärld som Robin skapat tillsammans med vännen Kim och som vi också får får följa händelserna i. Den tredje biten upptas av tecknade seriefiguren Kassandra Karat – en serie som Kim tecknar och som också har betydelse för storyn.

Det här är inte alls min typ av bok – men ändå blev jag helt såld! Jag har aldrig tidigare mött den här typen av berättande där varje värld har en egen berättarstil och unika illustrationer av Åsa Ekström. Det ger en helt ny dimension till begreppet bok. Namnsdagsflickan är också väldigt modern i tiden genom att låta läsaren bestämma vilket kön Robin och Kim har. Jag kan själv inte riktigt bestämma mig på den punkten men det är inte heller viktigt för mig. Boken är dessutom så snygg att jag skulle ställt den på tavellisten om jag hade haft en!

Köp på Adlibris eller Bokus

3 reaktioner på ”Namnsdagsflickan

    1. Det tycker jag! Och se där – nu har jag läst en ungdomsroman igen! Förresten så lyckas jag inte kommentera hos dig just nu, jag har försökt både från mobilen och datorn. Jag är så nyfiken på vilken den gröna boken är som ligger längst ner i högen på din bild? 🙂

  1. Pingback: Namnsdagsflickan av Kristoffer Leandoer » C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar