Löparglädje

Ännu en bok om löpning? Japp, jag sa ju att jag gillar att läsa om löpning. (Och ja, jag springer faktiskt irl också…)

När jag läste den här boken så hade jag aldrig träffat Rune men nu när jag väl skriver recensionen så där drygt två år senare så har jag inte bara träffat Rune utan hängt en hel vecka med honom då jag var på ultralöparresa i november 2017. Faktum var att jag till och med fick ha Rune för mig själv några gånger eftersom jag var den allra långsammaste löparen på resan och det blev hans jobb att ta hand om oss sölpellar. 🙂

Boken består av fyra delar. Den första innehåller bra grundläggande information och inspiration till att springa överhuvudtaget och Rune bjussar på visdomsord som: Spring så pass kort och långsamt att du vill springa imorgon också eller Löpningen ska berika livet – inte begränsa det! Del två vänder sig till dig som vill tävla eller springa fortare. Runde delar med sig av sin egen resa och ger förslag på hur du kan lägga upp träningen för att toppa formen. Sista delen är lite generella råd om förutsättningar och påverkansfaktorer.

Del tre handlar om ultralöpning. Alltså det riktigt intressanta kapitlet! Jag låter mig inte nedslås av att Rune menar att det är bra om man är snabb på kortare distanser för att kunna klara av ett ultralopp. Jag vet att vi är många långsamma som gillar att springa långt och det går bra det med men jag köper att vi inte kommer att placera oss i topp på några lopp! Kamplust, stryktålighet och en bra mage är också viktigt säger han vidare och där har jag bättre förutsättningar. Även om jag erkänner att jag nog var lite gnällig i slutet av 6-milaren när Rune och jag sprang i mörkret på den steniga vandringsleden som jag t.o.m. ramlat på när vi tog den åt andra hållet i dagsljus… Du får tips både på hur du ska träna och hur du kan tänka och göra under loppet.

Den här boken innehåller kanske inte konkreta råd men det är lite själva grejen vilket Rune också förklarar. Lyssna gärna på olika människor och pröva dig sen fram till vad som fungerar för just dig. Det här gäller ju livet som helhet även om många, och jag själv inberäknad, gärna vill ha en manual för den perfekta planen som leder till det perfekta resultatet. Vi är oense om tung styrketräning men Rune var också en tävlingslöpare medan jag är en motionärslöpare. Jag älskar skivstänger och vill ha en sund och stark allroundkropp. Boken är definitivt läsvärd och inspirerande. Sammanfattningsvis: Tro inte på allt du hör, ha roligt och ”Ge dig bara ut och spring!”

Du hittar fler böcker om löpning på min sida Löpbrigaden!

Utläst: 15 januari 2017
Mitt betyg: 4/5
Köp på Adlibris eller Bokus

4 svar till “Löparglädje

  1. Runstreak – att springa varje dag – lånade jag på biblioteket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s