Läsning bygger ordförråd

Det är inte ofta jag läser böcker som vidgar mitt ordförråd alltför mycket. Nu menar jag inte att jag är någon slags ordexpert men de flesta ord som jag stöter på inom skönlitteraturen är oftast hyfsat välbekanta. Vad härligt då för en nutida landkrabba som jag att läsa Roy Jacobsens De osynliga om några norska öbor 1913-1928. Följande obekanta ord stötte jag på under läsningen:

  • bräm
  • öska
  • båtlänning 
  • toft
  • dörj 
  • gomme 
  • bantlär 
  • glunka 
  • guano 

Har jag googlat dem? Nä, inte ännu. Jag vill njuta av mystiken ett litet tag till.

Kommentera

