Wishlist Wednesday – The Last Kingdom

Wishlist WednesdayWishlist Wednesday handlar om att vi ska dela med oss av böcker vi gärna vill lägga vantarna på! Jag tyckte att det kunde vara en bra grej för mig att hoppa på i år då jag i princip inte får läsa andra böcker än de i min hylla.

Som jag berättat tidigare så har jag ju denna sommar, för ovanlighetens skull, ägnat mig åt lite tv-serie-tittande. Förutom brittiska deckare så fastnade jag för brittisk historia i The Last Kingdom. Jag kan tycka att serien inte alltid är av maxkvalitet men den har varit underhållande och David Dawson är så bra castad för sin roll som King Alfred. Inför sista avsnittet hörde jag att det skulke komma en säsong 2 varpå jag började googla lite och upptäckte att det ju är en hel mastodont-bokserie som ligger bakom tv-serien (såklart!). Så om någon funderar på vad jag kan tänkas behöva i 40-års-present kan jag varmt rekommendera alla böcker i The Last Kingdom-serien (The Warrior Chronicles/Saxon Stories) av Bernard Cornwell.

  • The Last Kingdom
  • The Pale Horseman
  • The Lords of the North
  • Sword Song
  • The Burning Land
  • Death of Kings
  • The Pagan Lord
  • The Empty Throne
  • Warriors of the Storm

Jag brukar sällan skaffa en hel serie på en gång men jag känner på mig att jag kommer gilla denna och den kan dessutom säkert dämpa min GoT-abstinens. Har du läst serien? Vad tyckte du?

David Dawson som King Alfred i The Last Kingdom

David Dawson som King Alfred i The Last Kingdom

 

Kommentera

