Min bästa sommarläsning

Kulturkollo uppmanar till att vi delar med oss av vår bästa sommarläsning. Som jag skrev här om dagen blev det bara ca 7,5 böcker för mig i sommar. Mest lättläst, sötast och varmast var helt klart Rainbow Rowells Eleanor & Park. Ett extra plus för de musikaliska referenserna à la 80-tal vilket jag alltid är svag för.

Dystopier blev det en del. Precis i slutet av maj läste jag Marlen Haushofers Väggen, sen två delar av The Passage-trilogin av Justin Cronin och juli avslutades med Station Eleven av Emily St. John Mandel. Jag gillade allihop men undantaget Väggen var de alla lite sega emellanåt innan det lossnade igen.

Övrig sommarläsning pendlade mellan nja och ganska bra. Eftersom jag visst aldrig skriver om mina böcker längre måste jag nog fundera lite på vad jag egentligen tyckte och hur böckerna påverkat mig. Men läs Eleanor & Park – du kommer inte ångra dig!

 

 

 

Kommentera

