En smakebit på søndag: Arseniktornet

en smakebit

Norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar varje söndag bokbloggare att välja ett stycke ur en bok du läser just nu för att väcka nyfikenhet och intresse för den. Aktuella smakbitar hittar du här.

Jag älskar Monikas Hett i hyllan just för att jag får upp ögonen för mina egna hyllvärmare och övriga olästa böcker i hyllan. Jag har dem alla snyggt uppradade på en lista men att skriva om dem väcker dem till liv på ett helt annat sätt. Nu när jag är klar med att läsa A Game of Thrones-böckerna så har jag tid för min egen hylla och i veckan plockade jag upp Arseniktornet av Anne B. Ragde vilken jag skrev om förra veckan i just Hett i hyllan.

Inledningsvis i boken lär vi känna Therese vars mormor just gått bort. Hennes mamma och morbror är strålande glada över detta och bit för bit får vi lära känna en person i taget bakåt i generationerna för att få hela historien klart för oss. Smakbiten kommer från allra första sidan när Thereses mamma ringer för att berätta om mormoderns bortgång.

arseniktornetAlla hennes ägodelar var fulla med gummisnoddar, som om de omsorgsfullts hade surrats ihop för att tas med på en lång resa, eller ett flyttlass. Vi hittade gummisnoddar till och med runt små burkar med påskruvade lock, som för att hålla ihop själva glaset i glasburken. Jag kan se hennes magra, rynkiga, klolika händer med rosa, flagnande nagellack vira gummisnoddarna kring burkarna – en meningslös handling – och jag kan höra hur dödstyst det är i huset omkring henne medan hon gör det.

Det var förlängningen av denna tystnad som mamma ringde för att berätta för mig om när hon sa:
”Mamma är död.”
Och sedan skrattade hon. Länge. Ett högt, grovt skratt med mycket tryck i.
”Är mormor död?”
”Ja! Är det inte fantastiskt?”

 

22 responses to “En smakebit på søndag: Arseniktornet

  1. Intressant smakbit🙂

  2. denna väntar i bokhyllan

  3. Intressant smakbit – den här boken blir jag nyfiken på! Tack!

  4. Låter intressant. Tack för smakbiten!🙂

  5. sorglig smakebit! vad har mormor gjort för att förtjäna detta hjärtliga skratt?
    vad menar mamma?

  6. Usch vilket hemskt sätt att meddela en bortgång. Man undrar ju…
    Tack för smakbit, den här boken kände jag inte alls till.

  7. Den här står och värmer min hylla. Stått oläst alldeles för länge!

  8. Älskade hennes Berlinerpopplarna, men föll inte alls för den här. Hoppas den är något för dig dock🙂

  9. Det här är ju en författare som funnits på min nyfiken-på-lista väldigt länge och jag blir väldigt sugen på att läsa något av henne.

  10. Tack för smakbiten. Det var ju ett …hmm.. ovanligt sätt att meddela på.

Kommentera

