En smakebit på søndag: Singers melodi

en smakebitNorska bokbloggen
Flukten fra virkeligheten  uppmanar varje söndag bokbloggare att välja ett stycke ur en bok du läser just nu för att väcka nyfikenhet och intresse för den. Aktuella smakbitar hittar du här.

Det går trögt med Wuthering Heights och det går trögt med läsningen överhuvudtaget just nu. Jag har knappt läst något denna vecka men så blir det ibland. Som en liten paus plockade jag upp Singers melodi av Vanna Rosenberg. Jag älskar Vanna och är jättenyfiken på den här. Inte blir det sämre av att omslaget är urvackert och skimrar i guld (vilket inte alls syns på bilden nedan)! Smakbiten kommer från kapitel 3 när Manfred märker att hans kompis, sjölejonet Singer, har försvunnit från cirkusen:

Vid ljudet av frukostflingornas fras brukade de titta upp och blinka sömnigt mot den pigga morgonsolen.
Så skedde också denna dag. Några hade råkat sparka av sig täcket, en och annan svans slängde slött uppifrån våningssängarna.
”Jag är hungrig som en varg!” pep lammet.
”Jag är svulten som en björn!” bullrade björnen.
”Hungern river som en hyena!” jamade tigern.
Alla skrattade och högg in.
Alla skrattade utom Manfred.
Något kändes fel.
Någon saknades.
Plötsligt såg Manfred att en plats var tom. En viss apelsinlåda stod där ödslig och ensam. ”Var är vårt sjölejon? Var är Singer?”

singers-melodi

Nu har jag ju inte läst ut boken så jag ska inte döma den på förhand men jag vänder mig ändå generellt mot den försköning av cirkusar som så ofta finns i barnlitteraturen. Jag förstår att en cirkus är en magisk och spännande plats att läsa om men djur har absolut INGENTING på en cirkus att göra!

8 responses to “En smakebit på søndag: Singers melodi

  1. Jag hade ingen aning om att Vanna Rosenberg skriver böcker också. Tack för smakbiten!

  2. boken ser väldigt söt ut, men den där cirkusbiten har jag också svårt för. tack för smakebiten!

    • Jo, nu har jag läst ut den och det fanns potential i berättelsen för att komma fram till att djur inte hör hemma på cirkus men den tog inte steget fullt ut. En väldigt fin bok var det i alla fall!

  3. Tack för smakbiten. Så hon är författare också numera. Där ser man!

Kommentera

