En smakebit på søndag: Allt jag inte minns

en smakebit

Norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar varje söndag bokbloggare att välja ett spoilerfritt stycke ur en bok du läser just nu för att väcka nyfikenhet och intresse för den. Aktuella smakbitar hittar du här.

Just nu har jag äntligen fått upp ångan med Allt jag inte minns. Jag påbörjade den i höstas då den lästes snuttvis som bussbok. Det fungerade inte riktigt och jag tappade tråden men i helgen var vi en sväng till landet och då fick jag till ett bra mastodontläspass på kvällen där jag liksom kunde suga i mig texten.

Smakbiten kommer från s. 129, ur den del som heter Laide.

allt-jag-inte-minnsIbland undrar jag vad som hade hänt om vi bara hade fortsatt såhär. Inte setts. Bara pratat på telefon. Ibland undrar jag om inte det hade varit bäst. Tänk om det var här som vi var som lyckligast, när framtidsförväntningarna var som störst och vardagen som mest avlägsen.

 

Framtidsförväntningar är ett sådant känsloladdat ord. Fyllt av hopp och önskningar och perfektion och en slags statisk evig lycka. Livet är dock mer dynamiskt än så och för egen del så gillar jag vardagen.

20 responses to “En smakebit på søndag: Allt jag inte minns

  1. Tack för smakbiten! Den boken har jag läst.

  2. Tack för smakbiten. Den här var en av de bästa böckerna jag läste 2015.

  3. den s. k. grå vardagen är klart underskattad. tack för smakebiten!

  4. Detta är en bok som jag är intresserad av att läsa!

  5. Tack för smakbiten! En av de bästa böcker som jag läste förra året, väckte många tankar.

  6. Jag har inte läst något av honom och jag har egentligen inte varit sugen på det heller. Såg någon film som bygger på en av hans böcker och gillade den inte alls.

  7. Den här vill jag läsa så snart som möjligt. Tack för smakbiten.🙂

Kommentera

