Topplista (eller inte) 2015

Jag skrev redan förra året att mina topplistor krymper för varje år. Jag hade en topp 10 2012, topp 5 2013 och topp 3 2015. Jag siade om att det bara skulle bli en enda titel på 2015 års topplista och jag vette sjuttsingen om jag inte hade rätt? Eftersom jag varit så sjukt/förbenat/vansinnigt/valfritt adjektiv som är synonymt med väldigt dålig på att recensera mina lästa böcker under 2015 så har jag en dålig minnesbild av dem. Jag kanske inte har läst med sinnena ordentligt påkopplade?

Varenda en som läst Augustprisvinnande När hundarna kommer är t.ex. helt euforisk över den medan jag minns den som ”jooo, men den var väl bra?” Den var säkert helt makalöst bra men jag kanske missade det?

Alltså jag gillade ju Färjan och jag slukade faktiskt A Game of Thrones och jag tyckte det var så skönt avkopplande att läsa/läsa om Simonas alla böcker & Stanna innan du gårLivet efter digEnsamma hjärtan och hemlösa hundar och jag skrattade jättemycket till Lite ihop & Kanske ihop (eeh hallå, vänta lite här nu?). Självklart gillade jag också Sanning med modifikation (Sara är min husgud) och Johannasviten var faktiskt helball (den fick ju en femma!) Jag blev positivt överraskad av Flickan under jorden och sen blev jag besviken på en rad böcker. Men BÄST 2015? ¨Jag tror jag klämmer till med samma bok jag redan hyllat här under december:

De tysta stegen bakom. Den var liksom en wow-upplevelse och man ba: Va? kan man skriva så här i en BARNbok? Men När hundarna kommer var säkert jättebra också.

Jag skippar det här topplistesnacket för 2015 och ser om jag kan ta nya friska tag detta år. Och så ska jag försöka bli lite bättre på att recensera. Eftersom att det ju var syftet med hela bloggen; att hjälpa mig att minnas (och att tydligt skriva ner om jag känt något wow) och ni ser ju nu tydligt hur väl jag behöver den hjälpen…

2 responses to “Topplista (eller inte) 2015

  1. Jag har lite samma känsla för När hundarna kommer – jo, den var la bra… Men den satte inga djupare spår hos mig.

Kommentera

