Karta över mina lästa länder!

Äntligen har jag fått tummen ur och markerat mina lästa länder på google maps och det var exakt lika enkelt som Monika sa! Med lästa länder så syftar jag på det medlemskap som författaren har/hade eller där hen är uppväxt. En del har ju dubbla medlemskap och då väljer jag helt enkelt det som blir coolast för statistiken.🙂 Vadå? Det är min blogg och mina regler! Jag hade en omstart i mitt läsande liv i samband med bloggen och markeringarna gäller from dess, dvs 2011.

Världens antal stater verkar variera lite mellan 193-246 st beroende på hur man räknar och vem man frågar men jag har hur som helst endast lyckats skrapa ihop 22 st! Jag har inte markerat varje läst bok utan endast varenda land en gång men Sverige, Storbritannien och USA skulle ha överlägset flest pluppar om jag bokmarkerade.

bokdivisionens lästa länder

Kolla gärna in Bokdivisionens lästa länder för originalkartan då jag inte riktigt lyckas få med allt på en fin bild men mina pluppar syns åtminstone här.

Jag har färgkodat världsdelarna för att få en bättre överblick men då det finns ett sådant olika antal länder i varje världsdel så blir inte den statistiken helt rättvisande heller. Nu blev jag nyfiken på hur många det finns…

En snabb Wikipedia-koll ger följande antal stater per världsdel vilket ger en summa på 196 länder:

  • Afrika 55
  • Asien 48
  • Europa 44
  • Nordamerika 23
  • Oceanien 14
  • Sydamerika 12

Huruvida plupparna på den här kartan kommer att öka eller inte under 2016 beror ju på hur det ser ut i min bokhylla och där gissar jag på Sverige, Storbritannien, USA och så någon Japan, Island, Tyskland, Kina men vänta? Jag tror jag har en Korea också!

2 responses to “Karta över mina lästa länder!

  1. Läckert! Jag gillar förresten dina regler🙂

Kommentera

