Projekt hyllvärmare 2015 resultat

I början av 2015 peppade jag mig själv lite smått att försöka läsa mina hyllvärmare. Resultatet stannade på 6 böcker.

Jag är en fena på att låna från bibblan och ganska bra på att ordna recex (främst barn- och ungdomsböcker). Om jag tittar på 2015 års lästa böcker vilka ju var 53 så utgörs 24 av dessa av låneböcker, 14 st är recex och sen var det 7 st som jag läste väldigt snart efter att jag införskaffat dem och 8 st som var redan ägda böcker (inom familjen).

I det hyllvärmarinlägg jag skrev för ett år sedan så påstod jag också att jag varit ganska duktig under 2014 på att inte skaffa nya böcker utan nöjt mig med en handfull. Jag vet inte om det var examensarbetet som grumsade till det men nu satte jag mig och skrev upp alla böcker som trillat in under både 2014 och 2015 och det var åtminstone tre händer fulla under 2014. Då har jag ju inte heller räknat med ev. böcker som jag införskaffade och sedan läste på en gång. Samma summa för 2015, dvs av införskaffade men ännu olästa böcker kvar i hyllan var också omkring tre händer fulla.

Ok, detta ger vid handen att jag numera har ca 68 hyllvärmare och 18 böcker införskaffade under 2015 (ännu ej att räkna som hyllvärmare) i mina hyllor. Jag skriver ca för att det finns en handfull (och det är en handfull!) böcker till där som jag liksom räddat från andras utgallringar men jag har inte bestämt mig för om jag ska behålla dem eller inte. Så omkring 90 böcker befinner sig i min hylla och vad gör jag gång på gång på gång? Lånar bibblaböcker! Ok en del av dem är till bokcirklar så de kan nog inte räknas. Vänta.

Wow, det var ju hela 8 st! Då är det bara 16 st jag okynneslånat!

Även om statistiken nu inte längre tydligt stöder mina tankar så har jag kommit fram till ett beslut och mitt ledord för 2016 är disciplin. To be continued…

Kommentera

