Boot Camp hyllan 2016 (och Vinter med kulturkollo #löfte)

Jag är av hyfsat vek karaktär och väljer gärna bekväma alternativ. Fast jag gör också saker om jag verkligen bestämt mig för det; som att läsa en hel lärarutbildning vid sidan av heltidsarbetet, eller att springa (jogga) en halvmara eller som att efter åtta misslyckade försök äntligen få till det rätta mönstret  på virkningen när jag tagit tag i ett 25 år gammalt mönster. Typiskt var att varje varv bestod av 97 maskor så det var inte lite att repa upp…

Alltför ofta blir jag dock inte helt nöjd med min egen karaktär så därför känner jag att 2016 är ett år som bör präglas av lite mer disciplin helt enkelt. Ett led i detta blir projekt Boot Camp hyllan.

Jag har ju runt 90 olästa böcker i hyllan, vilket inte är så mycket mätt med bokbloggarmått. Jag tycker också att det är rätt skönt att ha många olästa böcker så att jag kan välja vad jag är sugen på. Fast i verkligheten så blir det istället så att jag klickar mig in bland bibblans e-böcker och väljer något där som jag är sugen på. Och nu känner jag att det får vara nog. Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR biblioteket och deras e-böcker men varför ska jag ha så många olästa böcker i hyllan? Jag kanske inte ens gillar dem och så står de där och tar upp plats i onödan. Och har jag nu en gång skaffat dem så var det väl för att jag ville läsa dem?

Ett Boot Camp (läser jag på nätet) handlar om att hela tiden utmana sig själv och att inte ge upp. Man disciplinerar sig själv och bygger pannben helt enkelt! Det här kommer jag göra på flera fronter under året men när det gäller läsningen så låter ”reglerna” så här.

  1. Läsa böcker från min bokhylla
  2. Beställa max fem recex (för Barnboksprats räkning)
  3. Bibblalån är tillåtet till bokcirkeln (annars blir det svårt)
  4. Att läsa GoT (ur sambons hylla) är tillåtet🙂
  5. Köpstopp på skönlitterära böcker under 2016.

Med tanke på att jag snittat ca 55 lästa böcker under de sista fyra åren så borde jag på detta sätt nästintill kunna halvera mina olästa böcker! Drastiska metoder kan man säkert tycka och jag håller med men det ska bli ett intressant projekt och det blir årets #löfte.🙂

 

5 responses to “Boot Camp hyllan 2016 (och Vinter med kulturkollo #löfte)

  1. Det där låter som en riktig Boot camp. Jag hoppas du lyckas med dina föresatser!

  2. Oj, köpstopp för skönlitteratur? Det vet jag verkligen inte om jag skulle klara… (Eller jo, det är klart jag skulle, om jag fortfarande fick låna fritt på bibliotek och e-bibliotek.) Verkligen ett imponerande åtagande, jag hoppas det går vägen och att det ligger många gömda guldkorn i hemhyllan!

  3. Pingback: Mårbacka made me do it | Bokdivisionen

Kommentera

