Statistik över läsåret 2015

Dags för fjärde året med lite nördstatistik. Jag har behållit förra årets siffror inom parentes bara för att kunna jämföra 2015 med 2014. Precis som vanligt så klumpar jag ihop alla böcker för år 9-12 med 12-15 och 15+ och kallar dem helt sonika barn- och ungdomsböcker.

Böcker

Totalt antal lästa böcker: 53 (57)
Svenska/engelska: 50/3 (55/2)
Pappersbok /e-bok:  34/19 (46/9)
Hyllvärmare: 6 (2)

Barn- och ungdomsböcker: 19 (24)
Novellsamlingar: 1 (0)
Noveller: 1 (0)
Pjäser: 0 (0)
Sport: 2 (3)
Fackbok: 0 (1)
Seriealbum: 3 (1)

Kommentar: För fjärde året i rad har jag läst nästan exakt samma antal även om det är aningens färre nu. I förra årets statistikinlägg undrade jag om antalet skulle förändras när jag slutade plugga? Så här svart på vitt kan jag konstatera att det inte gjorde det. Jag tenderar att varva läsa kopiöst-månader med läsa ingenting-månader men antalet håller sig alltid strax över en bok i veckan i genomsnitt.

Jag hade väl egentligen bara en läsutmaning detta år vilket var att plocka ut en ny feministisk femma från kanonen att läsa. Det gick inte så bra, jag läste en av böckerna från min lista! Däremot läste jag istället Erica Jong från kanonen och andra feministiska författare så som Liv Strömquist och NoViolet Bulawayo vilka måste räknas.

Jag har, som vanligt, läst oerhört få böcker på engelska (även om GoT är typ 1000 sidor!) och mycket barn- och ungdomslitteratur. Jag brukar säga att jag läser mycket BoU för att jag också BoU-bloggar men i år har dessa böcker, tillsammans med feelgood/chicklit? (Lucy Dillon) varit räddningen när jag varit för trött för att egentligen orka läsa.

Slutligen hoppades jag på att läsa fler seriealbum 2015 vilket jag också gjorde, även om det bara var två fler men ändå!

Författare

Totalt antal lästa författare: 48 (55)
Kvinnor/män: 34/14 (41 / 14)
Levande/döda: 42/6  (49 / 6)
Antal författare jag läste för första gången: 37 (35)

Kommentar: Det ser ut ungefär som vanligt. Anledningen till att kvinnorna ser ut att ha sjunkit är att jag i år läst flera böcker av samma kvinnliga författare. Döingarna ligger stadigt på samma siffra och andelen, för mig, nya författare är konstant stor.

Geografi

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 2 (1)
  • Asien: 0 (1)
  • Europa: 42 (47)
  • Nordamerika: 8 (5)
  • Sydamerika: 1 (0)
  • Oceanien: 0 (3)

Antal böcker per land:

  1. Argentina 1 (ny)
  2. Frankrike 1
  3. Nigeria 1
  4. Storbritannien 10 (1)
  5. Sverige 31  (39)
  6. USA 8 (11)
  7. Zimbabwe 1 (ny)

Utpetade jämfört med förra året:

  • Australien
  • Danmark
  • Israel
  • Italien
  • Kanada
  • Ryssland
  • Spanien
  • Tyskland
  • Österrike

Kommentar: Förutom att bloggen då fick sin första (ever!) lästa sydamerikanska bok så är den geografiska spridningen pinsam i år. Men så sa jag också att jag inte skulle fokusera på detta med tanke på allt annat som hände detta år. Siffran hade ökat med ett land varje år så jag hade hoppats på 14 lästa länder 2015 men det stannade på 7.

Kul är i alla fall att Argentina och Zimbabwe trillat in på den geografiska kartan och precis som jag funderade kring förra året så är jag sugen på att faktiskt mina lästa länder på en karta. Får se om 2016 är året för detta projekt.

Med fyra redovisade år i bagaget vore det kul att ge sig på någon slags jämförande årsstatistik över alla år men det kanske blir 2017 års projekt! I år var det dessutom svårt med statistiken då jag slarvat så med att skriva upp vad jag läst och inte bloggat om superdupermånga. Bättring behövs!

2 responses to “Statistik över läsåret 2015

  1. Jag älskar statistik🙂

    Det där med att fästa kartnålar på en karta är inget som tar någon större tid, det gör man enkelt i Google Maps. Och kul är det🙂

Kommentera

