Blogglädje efterlyses!

Så här års brukar jag sitta och räkna på all min bokstatistik, frossa i listor och fixa med bloggen. Men inte i år. Jag är less på ”förlåt att jag inte bloggar”-inlägg (från både mig och andra) men vad ska man skriva då när man faktiskt aldrig bloggar?

Jag har kört bloggen under ca fyra år under vilka jag både heltidsjobbat och heltidsstuderat och hela tiden tänkt att jag skulle få mer tid i framtiden. Bloggen började väl lida i samband med examensarbetesskrivandet och sen höll det i sig under inledningen av mitt nya arbete då jag hade väldigt fullt upp.

Under ganska lång tid nu har jag varit riktigt dålig på att skriva recensioner av mina lästa böcker såvida det inte är recex. Jag har liksom ingen lust till det utan känner att det är ett måste. (Ja, jag har ältat detta förut!) Det här blir jätteknepigt för jag startade ju bloggen för att ha den som en läsdagbok. Jag funderade ett tag på att använda mig av andra recensionsformat men jag är otroligt fyrkantig i mitt sinne emellanåt och vägrar då liksom ändra på saker.

En del bloggar går ju i graven och säger tack och adjö. Jag saknar fortfarande Fabulerat och nu är det visst Bokugglan också. Men jag är inte redo för att gravsätta detta projekt ännu så problemet kvarstår; hur ska jag hitta tillbaka till glädjen?

Jag har insett att jag är väldigt mycket för att lära mig nya saker och att planera upp storslagna projekt (som att köpa ett lifetime membership på Library thing för att katalogisera alla mina böcker) men efter ett tag ledsnar jag. Det är mest planerandet, förberedelserna och uppstarten som lockar mig. Just nu håller jag för den delen på att lära mig att göra egna gratulationskort och att yoga. Jag äääälskar att surfa runt och läsa böcker om nya saker. Och jag har faktiskt yogat en hel gång och håller på med mitt första seriösa shaker-kort!

Jag har väldigt många hobbys inom främst träning och pyssel så läsningen får många gånger stå åt sidan. Fast jag älskar ju fortfarande att läsa. Och jag gillar att skriva.

Hur har du gjort för att hitta glädjen i bloggandet när den har varit på vift?

4 responses to “Blogglädje efterlyses!

  1. Jag har brottats med liknande tankar under hösten. Jag har aldrig varit någon superbloggare men nu har det inte blivit mer än 4-5 inlägg i månaden. Samtidigt vägrar jag ta stress över det utan vill ge mig själv friheten att göra som jag känner för. Jag försöker slänga in ett inlägg nu och då och hoppas att läsarna hittar till bloggen. Och egentligen skriver jag ju inte för att få en stor publik (fastän det är kul om mina inlägg läses av någon) utan precis som du säger så är bloggen för mig en läsdagbok. Hoppas du hittar tillbaka till det du vill uppnå med bloggen. Gott Nytt (blogg)År!

    • Där är det bra med feedly & facebook för jag ser och läser dina inlägg när de kommer! Härligt att du hamnat i lite läskoma förresten! Jomen det ÄR ju en läsdagbok men visst är det kul om någon läser också. Jag måste väl bara släppa stressfaktorn (hej yoga!) så kanske det löser sig. Gott Nytt (blogg) År till dig med!

  2. Har haft liknande tankar nyligen (och flera gånger förr). Till slut bestämde jag mig för att köra på även nästa år. Gav bloggen ett ansiktslyft och bara det gjorde att det kändes roligare, haha! Får se hur länge det håller i sig.

Kommentera

