Jomenvisst har jag läslov!

Kulturkollos tisdagsutmaning denna vecka lyder:

Om du hade läslov den här veckan vad skulle du läsa då?OM jag hade läslov. Nu råkar det vara så att minsann ska ha ett läslov! I alla fall ett litet. För första gången i mitt liv någonsin har jag ett äkta höstlov. Jag är för gammal för att ha haft ett i skolan och jag räknar inte ”jag tar tjänstledigt gratis en vecka” som ett äkta höstlov. Men nu! Jag har avklarat konferenser, möten, skrivbordsjobb och föreläsningar och ska nu njuta av ett äkta lov under resten av veckan. Det behöver jag tror jag för det är fasligt vad mycket man jobbar och så trött man blir som lärare.

Nu har jag ju lite barn i hemmet också och av den anledningen säger jag att jag ska ha ett litet läslov för det krävs lite aktiva insatser av en förälder under ett lov för att inte barnen ska degenerera helt. Jag tjatar ibland om Koontz Midnatt och hur han däri tecknar en bild av människan som hopväxt med datorn. Det är en utav de starkaste minnesbilder jag har av en enskild händelse i en bok. Den har liksom etsats sig fast i mitt huvud och dessutom aktualiserats i samband med att jag är (nästan) tonårsförälder. 

Men visst ska jag läsa också. Jag väntar på några Augustnominerade böcker hem i brevlådan (Khemiri & Schiefauer) och jag hoppas på att det ska bli lite Färjan & Yuko i (väldigt snart stundande födelsedags-)present. Därav plockade jag med mig Yarden på bussen igår morse för att ha något kort att läsa innan det börjar regna nya böcker på mig men nu när jag sitter här i fåtöljen och njuter av stillheten (barnen skickades ut på minisemester hos morfar på vischan, steg ett i datordetox) och mitt första läslov så är det inte ett fruset hamnliv i Malmö jag vill läsa om.

Nej, istället så hämtade jag ner Lilla Stjärna ur bokhyllan, för jag tror jag helt enkelt fick lite Ajvide på hjärnan också efter att ha bevistat Psykologer läser skräck häromdagen, vilken får inleda min officiella premiäromgång av läslovet 2015. 

  
God läsning önskar jag er allesammans!

2 responses to “Jomenvisst har jag läslov!

  1. Lilla stjärna tänker jag läsa i november och Färjan hoppas jag hinna med då också🙂

Kommentera

