Kommande böcker okt-nov 2015

Det var länge sedan jag kom mig för att systematiskt kika på kommande/nyss utgivna böcker jag är nyfiken på vilket ju är ett roligt arbete och dessutom blir listorna fina tips-listor för mig själv om jag nu någon gång skulle sakna en bok att läsa… Listan blev inte så lång denna gång och jag tror att jag blir alltmer selektiv när åren går men dessa fyra slank igenom mitt filter:

Miniatyrmakaren är en hyllad debut av Jessie Burton som ska bli ett kostymdrama. Bara där hör ni va? 1600-tal i Amsterdam och ett vackert omslag räcker långt för att få mig intresserad.

Däruppe är det tyst av Gerbrand Bakker låter som något avskalat och saktmodigt som får mig att tänka på isländsk litteratur och sådant brukar jag gilla.

Önska kostar ingenting är Sara Lövestams andra bok om privatdetektiven Kouplan. Jag läste första delen, Sanning med modifikation, i somras och gillade den skarpt men har ännu inte bloggat om den. Varje gång jag rör mig i Globenområdet eller går på bron till tunnelbanan i Skärmarbrink så tänker jag dock på Kouplan.

Alvernas liv av Muriel Barbery är en måste-läsning efter härliga Igelkottens elegans. Det spelar ingen roll vad den handlar om utan läsas ska den bara.

 

Kommentera

