Omvänd?

Jag har skrivit här på bloggen tidigare att jag inte tittar på Babel och att jag inte brukar gå på författarträffar och dyl av den enkla anledningen att jag är intresserad av böckerna och inte människorna bakom.

Nu kom det sig att jag ändå gick på ett dylikt evenemang, nämligen Psykologer läser skräck! Jenny Jägerfeldt intervjuade John Ajvide Lindqvist och Mats Strandberg om deras böcker och om deras tankar kring skräck och skräcklitteratur. Vi fick också höra ett smakprov ur vardera Rörelsen och Färjan upplästa av författarna själva.

Jag har ju suktat väldigt efter Färjan här på sistone men det blev Rörelsen som fick följa med hem. Det blev en, hrm, tre månader försenad födelsedagspresent till någon här hemma och tanken var att den såklart skulle signeras också men ett mess från ett utav barnen gjorde att jag fick hoppa signeringen och ila hemåt istället.

Hur som helst så var det ett riktigt trevligt engagemang och bägge herrarna var riktigt underhållande att lyssna på och det var helt enkelt mycket roligare än jag trott att lyssna på talande författare.🙂

Bägge två höll också Clive Barker högt så nu åkte han upp på nyfiken-listan. Jag har väl som mest sett några delar av Hellraiser i 13-årsåldern men jag minns inte om jag vågade titta klart. Jag har aldrig direkt gillar skräckfilmer då jag är så sjukt lättskrämd men däremot tilltalar skräckböcker mig. Jag är dock inte så förtjust i splatter på så vis som det frodas i kroppsvätskor mm i t.ex. Tjärven men både Ajvide och Strandberg framhöll att det kroppsliga måste synliggöras på detta vis ibland så jag får väl ha det i åtanke när jag läser Färjan. För det kommer jag att göra även om det dröjer ett litet tag. Jag fyller ju år snart, hallå?

Kommentera

