Stäppvargarna diskuterar Rädd att flyga

Bokcirkeln har sammanstrålat igen och diskuterat Erica Jongs Rädd att flyga. Antingen går det utför med våra val av böcker eller så går det utför med vårt läsande men en medlem hade läst hela boken medan jag och tredje medlemmen hade läst drygt halva. Kvällens roligaste stod fjärde medlemmen för när hon bara: Vänta lite, vad har ni läst för bok egentligen? Hon var bortrest på sista träffen och vi hade uppenbarligen varit otydliga med bokvalet så hon hade läst Pottungen! Haha, hur som helst så hade vi tyvärr inte så mycket att säga om boken. Jag säger tyvärr för det känns ändå som att vi läst en av de stora feministbiblarna och vi fattar inte storheten. Kanske är det för att vi lever nu och att vi aldrig kan sätta oss in i hur det var att leva som kvinna på 70-talet? Jag, som i och för sig bara läst hälften, tycker att avsnitten om Isadora & Adrian är intressanta men att det blir för långrandigt med tillbakablicks-sidospåren. Det jag minns mest är den ohygieniske dirigent *ryser*. Är det det som ÄR grejen? Att Isadora inte bara väljer den snygga, ståtliga och perfekta mannen utan tänder på vanliga (fast i mina ögon lite excentriska) män?

Till nästa gång läser vi helt sonika Pottungen och ev. läser felboksläserskan Rädd att flyga då istället. Kommer jag själv att läsa ut den? Mja, kanske faktiskt, jag har inte bestämt mig.

Kommentera

