Löpträning mitt i livet

löpträning mitt i livetTitel: Löpträning mitt i livet
Författare: Marcus Nilsson

Förlag: Sapiens
Sidantal: 332
Utgivningsår: 2011

Utläst: 1 augusti 2015
Mitt betyg: 4/5

Jag lånade den här boken för något år sedan men det kom alldeles för mycket kurslitteratur emellan. Nu gjorde jag ett nytt försök som gick vägen! Tro inte att den endast handlar om löpträning för medelålders utan titeln syftar mer på att få plats med löpningen i vardagen mellan allt annat liksom.

Det är en personligt skriven bok som redogör för Marcus Nilssons inställning till löpning, hans tankar däromkring och hans träning. Den innehåller också massor av handfast material kring hur man kan lägga upp sin träning, vad olika träningspass har för funktion, mental träning och så lite om skador och en del om tävlingar.

Jag har särskilt stor behållning av kapitlet Att göra en träningsplan (även om jag är lat och gärna följer färdiga program) och avsnittet om att tänka positivt i kapitlet Mental träning. Det var förresten en av de grejerna jag plockade upp redan förra gången jag lånade boken – att tänka ”åh, jag har redan sprungit x antal km” istället för att tänka ”suck, jag har x antal km kvar” och jag har kommit på mig själv många gånger med att använda greppet i praktiken.

Jag skummar delen om Markus egen träningsdagbok vilket beror på att han och jag är så långt ifrån varandra prestationsmässigt och jag kommer aldrig någonsin att kunna springa så snabbt som han gör. I slutet av boken bjussar han på några färdiga träningsprogram men påpekar att längdangivelserna är tänkta för den som springer långpassen på 4:30-5:30 min/km. Haha, mina långpass ligger snarare runt 7:15 min/km! Min enda sprungna halvmara gjorde jag på 2:30 medan han kör sina maror på typ 2:40. Ni fattar skillnaden va? :) Det spelar dock ingen roll hur snabb du är, du har stor behållning av boken om du bara är en löpare (eller löpar-wannabe) helt enkelt.

En annan sak jag gillar är farttabellerna i boken. Då kan jag sitta och kolla i dem och drömma om farter jag boooorde kunna träna upp mig till och tar jag bara i liiite till så kan jag ju förbättra mina tider på olika distanser si och så mycket! För den som vill veta mer om Nilsson finns både hans blogg och en hemsida att besöka. PÅ hemsidan finns förresten en löparkalkylator som är en onlineversion av farttabellerna. Där kan du fylla i en känd tid på en känd distans (t.ex. vad du gjort som bäst på milen) och sen talar den om för dig vad du borde kunna prestera på andra distanser. Den säger mig bl.a. att jag borde kunna springa snabbare på halvmaran men det är en viktig komponent jag saknar: förmågan att pressa mig själv att springa fortare. Att springa långt kan man göra hur långsamt som helst men att springa fort – det är ju, jobbigt!

Köp på Bokus eller låna på bibliotek!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s