Sommarlov med Kulturkollo: #chicklit

Igår var bokcirkeln på Hallwylskas sommarbar och vi hade noga matchat baren med läsning av Överenskommelser. Dessutom drack vi varsin ”Greven”, hur passande var inte det? Hur som helst så diskuterade vi bl.a. skillnaden mellan romance och chicklit och i morse hittade jag Katarina Bivalds genomgång av samma ämne. Vi prickade nog in ett par av de punkter hon nämner. Jag har aldrig känt mig så jättesugen på chicklit men jag har fått Marian Keyes En oväntad semester rekommenderad i genren och för några år sedan hittade jag den också i en bokbytarhylla. För att kunna uttala mig mer specifikt om ämnet måste jag alltså först läsa den.

Så vad tyckte bokcirkeln om Överenskommelser då? Det var ju mitt förslag och jag älskar den. En fjärdedel av cirkeln tyckte att den var sådär (men höll med om att Simona skriver bra), en fjärdedel hade bara läst 60 sidor och resterande fjärdedel hade tillfälligt flytt till Frankrike (kanske med Beatrice?). Nästa gång blir det Rädd att flyga av Erica Jong som diskuteras. Om någon kan rekommendera en matchande restaurang till den så är ni mer än välkomna att höra av er!

Kommentera

