Hur håller du koll på din vill läsa-lista?

Jag bloggvårdade lite igår kväll och tittade då in på min vill läsa-lista som jag har på bloggen. Den är tänkt att vara ett sätt för mig att registrera intressanta böcker jag får nys om så att jag inte glömmer dem. Dessutom har jag en sådan lista på Adlibris och en till på biblioteket och sen har jag ju alla inlägg om kommande böcker jag är nyfiken på. Sedan tittade jag in på min ska läsas-lista (dvs böcker jag har i bokhyllan/på plattan) som inte är överväldigande stor men ändå innehåller en hel del böcker. Jag inte säker på att alla böcker här skulle platsa på min vill läsa-lista om jag hittade dem idag. Men så är det ju, intressen förändras och man är sugen på olika böcker i olik faser av livet.

Ibland tänker jag att vill läsa-listan är menlös för allt som oftast snubblar jag över en bok som jag raskt lånar från bibblan och läser. Eller så plockar jag en i hyllan och läser. Det händer ju otroligt sällan att jag sätter mig och beställer en bok från en av vill läsa-listorna, väntar på den och sen läser den. Det har i och för sig hänt att jag beställt någon av dem och ställt i hyllan. Numera har jag dock i princip gett mig själv köpstopp på att köpa nya böcker (om de inte ska läsas omedelbart i bokcirkeln), just eftersom att jag ändå inte läser dem.

Ändå är jag rädd att missa någon fantastisk bok som någon tipsar om (senast igår blev jag eld och lågor över Hyllans tips om Profeterna vid Evighetsfjorden) och letar ständigt efter det perfekta systemet att lista mina vill läsa-böcker. Hur gör Du för att hålla koll dina vill läsa-böcker?

4 responses to “Hur håller du koll på din vill läsa-lista?

  1. Jag började skriva en lista på alla böcker jag vill läsa, men det är länge sen. Nu har jag bara en mental lista, men den förändras hela tiden. Det tillkommer ju hela tiden nya böcker och jag läser ofta om böcker. Vissa böcker glöms bort lite eftersom jag hittar andra böcker som är mer intressanta.

  2. Jag har en önskelista på Adlibris och en nyfiken-på lista på Boktipset. När jag beställer böcker så går jag (oftast) efter önskelistan. Mina olästa böcker håller jag koll på med Book Collector och jag läser nästan alltid böcker från hyllan, speciellt de som stått ett par år🙂

    • Vilken disciplin att bara läsa böcker från hyllan! Bäst vore såklart att bara samla mina böcker på ett enkelt ställe som Adlibris eller bibblan (ibland blir jag nyfiken på böcker som inte säljs längre) men vissa böcker blir jag nyfiken på pga av att någon bloggar om dem och då gillar jag att återvända till blogginlägget för att bli extra inspirerad och då vill jag ju spara länken dit på något sätt…🙂 Fast det går ju mycket fortare att bara klicka på en ikon på en sajt än att skriva ett par rader på bloggen.

Kommentera

