Sommarlov med Kulturkollo: #hemligheter

Den hemliga historienFörra sommaren kom jag äntligen till skott med att börja läsa denna hypade bok. Jag som studerat både antik grekiska och latin tyckte det skulle bli jättespännande läsning. Men, jag vet inte, jag fastnade inte riktigt och kände att jag nog borde ha varit 20 år yngre och liksom mer svårmodig. Samma sak kände jag när jag läste Stäppvargen; att jag borde ha varit 17, suttit på kafé med svart anteckningsbok, rökt kopiöst, haft Sartre eller Kafka i bakfickan och ständigt diskuterat filosofiska existensiella frågor med mina vänner. Fast jag var ju aldrig sådan. Jag var förvisso svartklädd då jag gillade The Cure, Joy Division och sedermera punken men jag skrev inga dikter och jag diskuterade helst inte alls med folk. Filosofi har jag aldrig riktigt greppat men för ett par år sedan köpte jag en slags populärvetenskaplig crash course i ämnet. Har jag läst den? Njae, inte riktigt ännu. När det gäller Den hemliga historien så tänker jag fortfarande ge den en chans men när det blir igen får vi se.

2 responses to “Sommarlov med Kulturkollo: #hemligheter

  1. Vissa böcker har verkligen sin plats i livet och de passar liksom bäst då. Jag hade till exempel älskat Främlingen av Gabaldon som 16-åring men tycker nja nu när jag är 48. Den hemliga historien däremot tyckte jag höll även när jag läste den så här mitt i livet. Du får ge den en chans till!

Kommentera

