Sommarlov med Kulturkollo: #himmel

himmel1 Under denna himmel har jag suttit mest hela dagen och bevittnat tre raka förluster i fotboll. Mellan första och andra matchen klämde jag De tysta stegen bakom av Jonna Björnstjerna. Jag älskar Jonna Björnstjerna och blev inte det minsta besviken. I andra pausen gav jag mig iväg till en Akademibokhandel och införskaffade äntligen Tillbaka till stallet. Att läsa i den har gjort mig om möjligt ännu mer sugen på att börja rida igen men nu är det förhoppningsvis bara något år kvar tills jag kan blåsa liv i drömmen.

20150627_223757 Kvällen ägnades åt att med möda göra en jordnötssås (jag hade för lite jordnötssmör hemma och fick för hand sortera ut alla jordnötter ur en frukt/nöt-blandning för att mixa dem) då den tillfrågade sonen valde det framför pinjenötter när jag studerade kycklingrecept. Han åt lite pliktskyldigt av såsen medan andre sonen som mer eller mindre lever på jordnötssmör bara petade i den. Jag visste redan att sambon inte är så förtjust i jordnötssås men han åt den snällt ändå. Gissa om det inte blir någon mer jordnötssås i det här huset! Den förbannade kycklingen ska vi inte prata om. Det stod ”tinas 6-7 timmar i kylskåpet” på förpackningen. Tss, efter 10 timmar var den fortfarande stelfrusen. Jag äter ju inte kyckling själv och brukar nästan aldrig laga rå kyckling då jag är sjukt nojjig när det gäller hantering och tillagning. Efter ett par timmar till ute på köksbänken, kokning och stekning dissekerade jag kycklingen med kökstermometer som visade 70 grader. Sen vågade jag servera den och alla åt åtminstone av den. Nu blir det ingen mer kyckling på ett par år. Själv moffade jag i mig ett helt paket tofu. Tofu kan jag laga så det tycker jag om!

Kommentera

