Feministiska femman 2015

Så, den enda utmaning jag gett mig själv lov att delta i detta år är min alldeles egna Feministiska femman. Utmaningen går ut på att läsa fem valfria böcker ur Feministbibliotekets Feministiska litteraturkanon. Under 2014 fick jag bara läst fyra av de fem jag förutsatt mig och nu har jag därmed läst sju av de 50 titlarna. Under 2015 hamnar följande titlar på listan.

  • Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie
  • Under det rosa täcket av Nina Björk
  • Utrensning av Sofi Oksanen
  • Vilda svanar av Jung Chang
  • Fräls oss ifrån kärleken av Susanne Brøgger

Varför just dessa fem? De två första finns redan i min hylla, Oksanen har jag velat läsa sååå länge nu. Vilda svanar blev jag ordentligt sugen på när jag var och lyssnade på Hannas föredrag om kanonen i höstas och i boken 1989: Leva eller överleva (som jag inte gillade så mycket) pratar de fiktiva systrarna så mycket om deras mammas besatthet av Susanne Brøgger att jag faktiskt blev nyfiken. Jag har också funderat ett tag på att läsa om Kvinnorummet av Marilyn French så jag har med den som en liten bonus.

Kommentera

