En smakebit på søndag: Torsdagsänkorna

en smakebitNorska bokbloggen
Flukten fra virkeligheten  uppmanar varje söndag bokbloggare att välja ett stycke ur en bok du läser just nu för att väcka nyfikenhet och intresse för den. Aktuella smakbitar hittar du här.

En halv vecka av det nya året har gått och en hel vecka där jag varvat ledighet med jobb. Att ta på sig alla öppningar och kliva upp 5:30 tre gånger under (nyårs)veckan var kanske inte det smartaste jag gjort och idag sov jag till 10:30 kanske just därför. Under hela veckan har jag kämpat med att få mig själv att orka plugga och det ska jag ägna även delar av denna dag åt. Mest har jag dock funderat kring färg, mönster och målningstekniker under veckan och jag är otroligt nöjd med min nya hobby art journaling. Jag ska sluta tjata strax, jag är bara så uppfylld just nu!

Ett par dagar innan nyår började jag på Torsdagsänkorna för att försöka få läst något från sydamerika. Igår insåg jag att jag inte läst något från sydamerika de senaste tre åren och även om inte boken direkt drar i mig just nu ska jag definitivt läsa vidare. Statistikupptäckten fick mig att fundera om jag överhuvudtaget någonsin har läst en bok från sydamerika egentligen? Vore det inte på sin plats att typ läsa fem sydamerikanska böcker på raken, bara för att? Sedan påminner jag mig om att jag inte ska syssla med sådana läsutmaningstankar just nu men jag noterar det åtminstone i bakhuvudet någonstans. Jag har inte kommit särskilt långt i boken och smakbiten är från kapitel 7.

torsdagsankorna Fem minuter senare gjorde hon entré tillsammans med en trollkarl. ”Älskling! Du har ju redan allt du behöver, så i år får du en lite annorlunda present av mig: Trolleri!” Teresa log. Trollkarlen log. Tano log inte. Jag kände mig besvärad, som om min blotta närvaro gjorde mig medskyldig till det som var på väg att hända. Man intalar sig själv att man bara är ansvarig för sina egna handlingar, men att titta är också ett slags handling, skrev jag den kvällen i min röda bok.

24 responses to “En smakebit på søndag: Torsdagsänkorna

  1. Tack för smakbiten! Ha en bra söndag.

  2. Jeg prøvde i fjor å utvide landområdene jeg har lest bøker fra. Men datt litt av. Jeg vil likevel prøve å ha det i bakhodet når jeg velger bøker.
    En bok jeg anbefaler fra Sør-Amerika er Senor Vivo and the Coca Lord
    av Louis de Bernières 🙂
    Ønsker deg en fin søndag!

  3. Den vann jag i en utlottning så den väntar i bokhyllan nu. Tack för smakbiten!

  4. Tack för smakprovet! Jag har inte heller läst särskilt många sydafrikanska förfsttare. På rak arm kommer jag på tre stycken. Allende och Garcia Marques som gillade, och Coelho som jag inte var så förtjust i.

  5. Tack för smakbiten! Den här har stått på läslistan ett tag, så bra med en påminnelse. 😉

  6. Tack för smakbiten. Jag har inte läst mycket från Sydamerika men just den här har jag läst.

  7. Kul med en ny hobby. 🙂

    Den här boken har jag inte läst än, men har den i hyllan. Tack för smakbiten.

  8. Virker spennende! Takk for smakebiten 🙂

  9. Den här boken gillade jag, den var så olik det mesta jag läst 🙂

  10. Tack för smakbiten. Har varken hört talas om författaren eller boken.

Kommentera

