Litterära nyårsambitioner & läsutmaningar i backspegeln

Förra året skapade jag mig (mot bakgrund av de uppsatta löftena från 2013) tre litterära nyårsambitioner vilka lät så här:

1. Jag ska läsa minst en bok från varje världsdel.

2. Jag ska läsa böcker från fler än 12 länder.
(dvs. så många länder som jag läste böcker från 2013)

3. Jag ska läsa många av böckerna som redan står i min hylla.

Hur gick det då?

Njae, jag påbörjade ju läsningen av Torsdagsänkorna innan årets slut men hann bara läsa ca 5 kap. Så jag hamnade helt enkelt en världsdel ifrån. Vad gäller antalet länder så hamnade jag på 12 igen. Jag tror att jag läste 56 böcker under 2014 (ska titta närmare på det vid tillfälle) och av de var kanske ca 17 st böcker som fanns i min hylla i januari 2014. Jag vet inte exakt och i så fall är det väl helt ok. Om det var hyllvärmare jag avsåg så blir resultatet istället blygsamma 2 st.

Vad gäller läsutmaningar så klarade jag Kaosutmaningen med ca 25 av 40 titlar avprickade. Jag fixade också årets Tre på tre där jag läste tre st Moberg. Slutligen hade jag min egen Feministiska femma vilken blev en Feministisk fyra istället. Helt ok tycker jag.

Första halvåret av 2015 kommer att bli ganska jobbig för mig då jag ska skriva mitt examensarbete parallellt med mitt vanliga arbete. I juni kommer jag förhoppningsvis att falla ihop i en pöl av trötthet men också lycka av tanke på att fyra år av 200% sysselsättning kommer att vara över! Ni må tro att jag längtar dit. Med anledning av detta kommer jag inte att ha några formulerade mål eller utmaningar med mitt läsande med undantag av en enda och det är att jag vill ta mig an en Feministisk femma igen. Hur den kommer att se ut återkommer jag till men de fem böckerna kan jag ju alltid läsa i höst om jag inte hinner i vår. 🙂

 

Kommentera

